Saturday, July 27, 2013

Kisah nasyid jamban

Itu hari, ada pertandingan nasyid. Sekolah aku macam biasa sibuk-sibuk jugak nak masuk. Aku pergi odisyen nasyid tu saje-saje jeee, tak sangka aku ada bakat ke arah nasyid. Kami pun digabungkan dalam satu kumpolan yang rata-ratanya pemuda sekolah rendah berbakat besar. Bilangan geng nasyid kami pada mulanya sejumlah lebih kurang kumpolan Rabbani. Ramai.


Satu hari, sedang kami berlatih vokal melalui satu lagu nasyid yang aku tak berapa ingat tajuknya, cikgu kami mendapat satu idea yang sia-sia.


"Hampa ni ramai sangat, kena buang soghang dia. Apa kata kita prektis depan senior hampa?"


Lalu berjalanlah geng nasyid pemuda harapan bangsa ke ke kelas brader-brader darjah lima. Perut aku tak berapa sedap dah masa tu. Masuk kelas senior, aku jalan tunduk, hormat senior. Berbaris depan papanhitam ramai-ramai, tunggu isyarat dari cikgu untuk melaungkan nasyid.


Perut aku lagi sakit dari tadi. Serta-merta aku angkat tangan panggil cikgu aku tadi. Aku bisik kat telinga beliau cakap aku nak tarik diri. Lepas tu aku terus blah menuju ke tandas dalam keadaan terkemut-kemut.


Bila aku fikir balik, kalau tidak disebabkan sakit perut hendak berak masa tu, mungkin aku dah jadi penyanyi nasyid komtemperari di bawah naungan KRU.

No comments: