Thursday, May 17, 2012

The Kit Kat Code ep2

"Ya saya, baik Chief, saya akan ke sana sekarang juga." ujar Roslan bin Borhan. Talian telefon dimatikan dan iPhone putih yang baru dibeli diletakkan di atas meja di sisi katil hotelnya. Kata-kata Chief Inspector Jamal Ghazal Tarbus sebentar tadi cuba dihadam. Argh, innalillah. Baru sahaja semalam dia berborak dengan Saleem di telefon. Pengawal keselamatan muzium tu dah janji nak bawa Roslan jalan-jalan kat bandar Kolumpo ni. Patutlah Roslan tunggu kat depan Lowyat Saleem tak sampai-sampai. Last-last Roslan pun kena klepet dengan taukey Lowyat, beli iPhone kaler putih dengan harga 4 ribu setengah padahal kat kedai lain lagi murah.


Roslan menjeling ke arah jam tangan jenama Boy Landen di tangannya, pukul 2 pagi. Huargh, Roslan menguap, mengantuk lah, yang si Saleem ni pun kalau nak meninggal, meninggal la tengah hari ke, petang ke, ini pagi-pagi buta nak meninggal, keluh Roslan. Dengan lemah gemalai Roslan berjalan ke sinki lalu mencuci mukanya dengan pencuci muka yang menampilkan Sarimah Joned sebagai duta produk. Dicapai jaket hitamnya lalu keluar dari hotel. Sebuah kereta Mitsubishi Lancer berlogo Polis sudah menanti Roslan di pintu masuk hotel. Segera Roslan naik. Laju polis tu bawak, lampu merah ka kuning ka semua dia balun, takdak berhenti dah, punyala laju.


"Saya Chief Inspector Jamal Ghazal Tarbus, panggil sahaja Chief Inspector Jay Ghee Tee." sapa Chief Inspector Jamal Ghazal Tarbus sambil menghulurkan tangan.


"Profesor Roslan bin Borhan." jawab Roslan sambil menyambut tangan Jamal Ghazal dengan gaya gentleman bersalam.


"Awak kenal Saleem?"


"Kenal macam tu je. Sebab dia janji nak jadi tourist guide saya kat Kolumpo ni."


"Oo. Bila kali terakhir awak jumpa dia?"


"Last saya jumpa dia bulan lepas. Semalam dia kol janji nak jumpa kat Lowyat tapi dia tak datang pun. Tu la, mungkir janji lagi, kan dah mati, haha." gurau Roslan, inapproriate.


Mereka berjalan melintasi beberapa buah lukisan, lukisan pertama ialah "Baiki TVku Yang Rosak." oleh Zamzuri Opak, lepas tu "Jalan-jalan di Kodiang." oleh Serperi Ujan, serta "Mintak Nombor Boleh?" oleh Jenab binti Yunus. Besar muzium ni, Roslan dengan Chief Inspector Jamal Ghazal sekarang kat tingkat satu, di mana segala jenis lukisan lama dipamerkan, kat tingkat atas pula segala jenis arca serta tugu buatan dipamerkan. Chief Inspector Jamal Ghazal Tarbus membawa Roslan ke sudut "Ah Kau Jangan Cuba-cuba." di mana mayat Saleem berada. Mula-mula Roslan macam nak tergelak sebab mayat Saleem dalam keadaan orang tengah mabuk yang kelabing.


"Ish Saleem ni, dah nak mampus pun sempat lagi kelabing. Tak ubah perangai." ujar Roslan.


"Memang kaki kelabing ke Saleem ni?" tanya Chief Inspector Jamal Ghazal Tarbus.


"Hah memang. Masa cakap telefon hari tu pun dia tengah kelabing kat Kelab Malam Mari Mencucuk Bintang Sambil Gelas Di Tangan kat Bandar Kolumpo ni."


"Oh kelab tu. Best kelab tu, ramai chikaro Myanma--eh kembali ke topik asal. Awak profesor kan?"


"Haah, saya mengajar Sejarah Melayu Dulu-dulu kat KLMhu yang ada nyanyi-nyanyi promo kat TVTiga tu." ujar Roslan berbaur bangga.


"Oh."


"Jadi kenapa saya dipanggil ke mar-"


"Chief! Saya Nora Kamish, dihantar oleh Jabatan Forensik ke sini untuk menyiasat." tiba-tiba muncul seorang perempuan berpakaian kasual di sudut "Ah Kau Jangan Cuba-cuba" itu.


"Hmm, saya Chief Inspector Jamal Ghazal Tarbus." salam tangan lagi namun ditolak keras oleh Nora Kamish kerana bukannya mahram pun.


"Jabatan Forensik suruh saya datang sini untuk siasat mayat Saleem."


"Jabatan Forensik tak telefon saya pun."


"Baru sahaja keluar arahan tadi Chief."


Sementara mereka berdua sedang berborak dengan awkwardnya, Roslan mengamati dengan lebih dekat mayat Saleem. Semakin diamati, semakin jelas bahawa Saleem bukan dalam posisi mabuk sambil kelabing, sebaliknya dalam posisi bersilat. Dan baru Roslan sedar bahawa ada sekeping cokelat Kit Kat atas perut Roslan. Hmm. Apa lah yang Saleem ni cuba nak sampaikan? Silat dan Kit Kat?


"Encik Roslan! Saya perlu menemubual encik." jerit Nora Hamish kepada Roslan. Roslan tepinga-pinga, masih cuba merungkai kaitan antara silat dan cokelat Kit Kat.


"Tapi saya kena temubual Roslan secara bersendirian chief supaya berita ini tak sampai kepada media." ujar Nora Kamish lagi kepada Chief Inspector Jamal Ghazal Tarbus.


"Hmm, baiklah, saya dan konco-konco saya akan tinggalkan anda berdua. Jangan buat maksiat sudah lah ye, haha." selorohnya, inapproriate jugak.


Lalu Chief Inspector Jamal Ghazal Tarbus serta konco-konconya pun beredar dari sudut "Ah Kau Jangan Cuba-cuba" yang super femes itu. Mereka pergi berdiri jauh sedikit, di sudut lukisan "Binatang Kau Jemah." yang juga agak femes di kalangan VIP-VIP serta tan sri tan sri.


Roslan masih melutut di sisi mayat Saleem, mengamati dengan lebih dekat akan mayat bersilat itu.


"Encik Roslan, encik Roslan dengar saya betul-betul." kata Nora Kamish separa berbisik setelah konfem bahawa Chief Inspector Jamal Ghazal Tarbus dan konco-konconya jauh.


"Encik adalah saspek utama dalam pembunuhan Saleem. Encik tengok gambar ni." ujar Nora Kamish lagi sambil menghulurkan sekeping gambar berukuran A4 kepada Roslan.


"Gambar ini Jabatan Forensik saya dapat sepuluh minit tadi. Chief Inspector Jamal cuba memerangkap encik supaya encik mengaku sendiri yang encik bunuh Saleem."


Gambar di tangan Roslan adalah gambar mayat Saleem, di mana di sisinya terdapat satu tulisan. Pantun empat kerat yang ditulis dengan darah, kreatif.


Naik basikal pergi Kelantan,
Keris di pinggang diikat rapi;
Engkau lahanat dasar jantan,
Di dalam kuali menjadi api.
N/K: Cari Roslan bin Borhan di Hotel Durian.


"Chief Inspector Jamal dah padam tulisan ni sebelum encik tiba di muzium ni tadi. Perasan tak "N/K" di bawah pantun tu?"


"Nota Kaki? Kenapa Saleem suruh cari saya pulak? Sumpah bukan saya yang bunuh Saleem!"


"Ye saya tahu bukan encik yang bunuh. N/K tu bukan Nota Kaki, tapi Nora Kamish, datuk saya suruh cari encik, saya pun tak tahu kenapa."


"Awak cucu Saleem?"


"Cucu angkat."


"Pantun tu, pantun tu ada maksud lain tak encik?" soal Nora lagi.


"Tak payahlah encik-encik, pakai aku kau sudeh, skema benor nak berencik-encik, panggil abang pun takpe, kan lebih mesra gitu." ujar Roslan, cuba menggatal.


"Gatal. Ok, kita kena cari jalan untuk keluar dari sini, sebab Chief Inspector Jamal takkan benarkan kau keluar dari muzium ni, sebab dia dah yakin kau yang bunuh datuk aku."


"Kejap kejap, "engkau lahanat dasar jantan". Aku macam pernah dengar ayat tu." Roslan teringat.


"Kita kena cepat Roslan!"


"Lukisan! Itu nama lukisan Tuan Junub bin Besar! Kalau tak silap aku lukisan itu ada dalam muzium ni."


Roslan dengan cepat berlari-lari anak keluar dari sudut "Ah Kau Jangan Cuba-cuba". Chief Inspector Jamal dan konco-konconya yang sedang menghisap rokok danhill merah di sudut "Binatang Kau Jemah" tak perasan akan pemergian Roslan. Nora Kamish mengekori dari belakang.


Mereka tiba di suatu sudut, sudut lukisan yang dikategorikan sebagai "Tak Femes Sangat". Di situ terdapat satu lukisan bertajuk "Engkau Lahanat Dasar Jantan." Gambar lukisan itu menggambarkan seorang lelaki cuba mencuri daun teh di ladang teh yang kehijauan. Diamati lukisan tu dekat-dekat oleh Roslan, cuba mencari penunjuk atau apa-apa yang berkaitan dengan pembunuhan Saleem. Namun hampa.


"Cari mereka CEPAT!!" kedengaran suara Chief Inspector Jamal Ghazal Tarbus yang pasti sudah sedar akan kehilangan Roslan dan Nora Kamish.


"Kita kena keluar dari sini." bisik Nora.


No comments: