Monday, July 22, 2013

Bayi yang comel dan tampan

Lewat tahun 80-an, satu emak sedang hang out di satu wad bersalin di satu buah hospital di kawasan Parit Buntar. Parit Buntar merupakan titik pertemuan di antara Pulau Pinang dan Perak, dan, penuh dengan sejarah seperti sebuah bot penuh dengan penumpang tenggelam di Sungai Kerian pada suatu masa dulu. Parit Buntar bakal menerima satu lagi sejarah pada lewat 80-an itu.


Seorang emak itu dijangka bersalin sudah lama. Due date beliau sudah terlepas kira-kira hampir sebulan. Para doktor serta jururawat di situ kaget serta bertanya sesama sendiri, "Pesakit tu bila nak beghanak? Anak dia takmau keluaq kooooot?". Sementara anak emak itu yang masih di dalam kandungan rilek-rilek lepak berpusing-pusing di dalam perut.


Satu abah pula saban hari datang menjenguk satu emak. Saban hari juga soalan yang sama dilontarkan, sampai naik jemu, "Satu emak tak beghanak lagi? Ketegaq anak dalam peghot tu!". Satu emak hanya mampu mengeluh sambil mengusap perut beliau.


Satu hari, doktor menyampaikan berita penting. Anak di dalam kandungan sebenarnya berada dalam keadaan songsang. Jika dilahirkan secara normal, anak tersebut berkemungkinan mati lemas. Operation belah perut terpaksa dijalankan keesokan harinya biarpun air ketuban masih belum pecah. Satu abah dan satu emak sugul.


Satu malam, betul-betul sebelum esoknya nak operate, satu makcik tua datang melawat anaknya di wad bersalin yang sama. Terlihat akan satu emak yang sugul menanti esok hari untuk dibelah perut. Mereka berborak. Makcik tua tersebut kemudian mengambil keputusan mengurut perut satu emak. Hendak dijadikan cerita, pukul 3 pagi, air ketuban satu emak pecah. Satu emak melahirkan satu anak, secara normal, langsung bukan dalam keadaan songsang, hasil urutan satu makcik tua tadi.


Satu abah datang melawat satu emak di wad bersalin.


Satu emak berkata, "Selamat hari jadi satu abah. Anak ketegaq tu, hadiah harijadi untuk satu abah. Bila besar, pasti satu anak itu menjadi kacak." Maka satu abah dan satu emak berketawa selama berjam-jam lamanya.


SELAMAT HARIJADI KEPADA ABAH. (susah sebenarnya harijadi sama, tak boleh pura-pura lupa harijadi abah sendiri)

No comments: