Friday, August 2, 2013

Jabatan Kaji Cuaca

"Langganilah pek SaluranEntahMendeeeMendeeeTapiMahalLahanat sekarang! Hubungi--"


'Service currently not available.'


Aku bangun dengan malas pergi buka laci. Aku belek-belek bil-bil bulan lepas. Ada bil air, bil karen, bil telefon sekali dengan internet. Tapi aku fokus ke satu bil, bil Astro.


Aku baca betul-betul bil Astro, lepas tu geleng-geleng, dah bayar dah bulan lepas punya. Skrin televisen masih gelap, 'Service currently not available'.


Aku tutup suis televisen, aku tutup suis dekoder Astro, aku masuk bilik. Aku capai telefon pintar aku yang tak la pintar mana pun kalau betul dia pintar dah lama dia jadi saintis bisik hati kecilku bergurau hambar. Aku telefon kawan aku.


"Kensel lah lepak petang ni, kejap lagi nak hujan---betul memangla langit tengah cerah lagi tapi kejap lagi mesti hujan---orait---bai."


Astro, peramal cuaca Malaysia seratus peratus boleh dipercayai.





No comments: