Sunday, July 7, 2013

Kisah tidur malam peluh-peluh

Sejuk-sejuk malam tu, tapi aku peluh. Biarpun peluh, jiwa aku enggan tidur tanpa selimut. Selimut yang mak aku bagi tu saiz dewasa, jadinya aku boleh selimut satu badan dari kaki sampai ke kepala balik semula ke kaki, tanpa masalah. Aku ada radio kecil. Radio yang boleh mainkan radio sahaja, kaset tak boleh masuk. Malam tu aku pasang radio apa entah, tapi yang aku ingat, pembaca berita dia nama Mariamatijo.


Kipas berdiri tu memang aku tala betul-betul ke muka. Tapi masih peluh. Semua gara-gara salah sorang ahli geng aku, Johan. Johan tu lahanat. Kalau geng kami gathering masa rehat di sekolah, takda lain dia akan buka cerita hantu. Aku, Ghani, Fais dengan Hashim memang suka dengar cerita Johan sambil pura-pura tak takut, eleh tu ja ceghita hang Johan aku mana ada takut pun, macam tu la ayat-ayat kami berempat.


Siang tadi Johan cerita pasal lelaki berjanggut tebal takat dada pakai jubah putih. Johan, Johan, cerita dia bila siang jadi biasa, tapi bila malam, jadi seram.


Lima enam kali jugak aku pertimbangkan satu idea. Tak boleh tidur peluh-peluh ni.


Aku lompat dari katil dengan gaya Power Rangers Biru, masuk senyap-senyap bilik mak aku. Aku landing baik punya atas katil sebelah mak aku.


Esoknya mak dengan abah aku tidur kunci pintu.


1 comment:

iAmCekbolat said...

betul ! siang dengar tak kisah pun tapi bila malam mula la fikir cerita tu . atetetete ;D

Aii mnyusup masuk bilik mak abah yea . haha sama la .