Wednesday, July 10, 2013

Kisah graviti

Satu malam tu aku lepak dengan sepupu aku. Aku memang respek betul dengan sepupu aku. Dia pakai moto besar kaler hijau yang takdak raga kat depan, hari-hari main dambel buatan sendiri, koleksi tape movie dia penuh rak dan berambut panjang. Kalau balik rumah tok aku kat Parit Buntar, memang kami akan mesyuarat dua orang. Sembang hal-hal intelligent.


"Graviti ni ajaib. Macam ni..." dia ambil satu pen dengan satu kertas. Lepas tu dia lukis satu bulatan.


"Ni Bumi. Kalau hang berdiri tang ataih sini, hang tak terapung. Kalau hang berdiri tang bawah sini, hang tak jatuh. Kalau hang berdiri tang tepi sini pun hang tak jatuh." ujar sepupu aku, bangga dengan perkongsian ilmunya.


Aku angguk-angguk. Buat-buat impressed. Padahal aku dah belajar dah semua tu kat sekolah rendah aku. Lagipun aku ni genius sejak kecil, takkan itu pun dia tak tahu?


Sejak hari tu, jarang dah kami mesyuarat dua orang, baik aku dengar cerita tok aku pasal zaman jepun dulu. Lagi dramatik dan saspen.

No comments: