Wednesday, July 24, 2013

Selari

Pagi itu Hameed bangun lambat sungguh. Betul-betul punya lambat. Kelas bermula jam 8, Hameed bangun pukul 9. Hameed berasa begitu bangga. Dari katil, Hameed terus lompat ke depan cermin dalam keadaan berbaju, berseluar panjang serta bertali leher.


Hameed tanggalkan satu persatu pakaiannya hinggalah dia berbogel tanpa seurat benang. Hameed capai topi besbolnya dan sarung ke kepala. Tanpa banyak cakap Hameed berjalan ke kelas.


Pukul 9 suku, Hameed sampai ke kelas. Sudah ramai yang ada di situ, hanya ada tiga empat pelajar yang sampai ke kelas betul-betul sama dengan Hameed. Pensyarah masih belum sampai. Di dalam kelas, hampir semua pelajar berbogel, cuma ada dua tiga kumpulan yang seksi memakai pakaian dalam ataupun yang lebih berani lagi, memakai baju ataupun seluar pendek.


Hameed geleng kepala. Tahu lah nak jadi seksi, pakai topi macam aku sudahlah, ini sampai pakai baju pakai seluar, tak tahu adab masuk kelas ke, bentak hati Hameed. Dahlah datang awal, ingat cool habislah tu datang ke kelas? Tambah Hameed sambil mencari tempat duduk kosong di dalam dewan kuliah.


Johan, rakan Hameed, melambai-lambai ke Hameed. Mengajak Hameed duduk di sebelahnya. Hameed berjalan ke arah Johan dan melabuhkan punggung ke tempat duduk disebelah Johan. Johan dan Hameed sama-sama tidak mandi pagi, sama-sama berbau hamis. Pelajar-pelajar di barisan hadapan mereka berbau wangi, Hameed dan Johan buat muka.


"Lambat kau sampai hari ni Meed".


"Biasalah, yang kau datang awal kenapa?"


"Itulah pasal, kalau mak aku tahu aku datang kelas awal, mau berminggu dia membebel ni"


"Haha."


"...kau ada tengok televisyen semalam?"


"Ada. Yang pasal dunia selari tu ke?"


"Haah. Logik ke kau rasa?"


"Entah, aku malas sangat berfikir. Kau rasa?"


"Tak logik. Sebabnya, kan dia cakap dalam tu, di dunia selari, semua benda akan bertentangan. Contohnya paling simple, kalau kat dunia kita ni, semua orang berbogel tak pakai baju, kat dunia selari yang lain, mesti semua orang pakai baju kan? Haha. Mesti best punya duduk situ. Hari-hari boleh usha makwe pakai baju."


"Haha."


"Tapi tu lah. Kalau betul dunia selari tu wujud. Kau tak rasa pelik ke Meed?"


"Apa yang pelik?"


"Yelah. Katakanlah. Katakanlah dunia selari ni betul-betul wujud. Dunia kita sekarang yang kita duduk ni wujud. Maknanya sekarang ada dua dunia, satu dunia kita, satu lagi dunia selari dimana semua benda bertentangan. Di dunia kita, kita tahu dunia selari itu wujud. Tapi di dunia selari yang satu lagi tu, dekat situ, penduduk dunia tu mesti yakin yang dunia selari tak wujud, sebab mereka bertentangan dengan kita. Paradoks. Kau faham tak?"


"Aku faham. Maknanya mustahil lah untuk wujud dua dunia secara serentak, dunia yanh kita tinggal, serta dunia yang selari? Macam tu?"


"Haah."


Serentak itu, Hameed dan Johan serta penduduk-penduduk yang lain mati dan dunia mereka berubah menjadi satu titik putih di mana segala kewujudan lesap dan hilang.

No comments: