Sunday, July 7, 2013

Geng panjat pokok

Masa aku darjah tiga, aku selalu melepak dengan geng-geng aku. Dalam geng aku ada Fais, Hashim, Johan, Ghani dan aku sendiri. Masa tu bakat kepimpinan aku belum menyerlah, jadi aku hanyalah watak tambahan dalam geng aku. Selalu petang-petang geng kami akan hang out dekat taman permainan. Main jongkang-jongket besi yang pakai spring tu. Aku tak berapa terer main jongkang-jongket tu, tapi sekali-sekala aku akan praktis main jonkang-jongket sambil berdiri. Kira itu lah skill yang paling susah pernah aku kuasai.


Satu petang tu, kami panjat pokok kat satu taman permainan. Sebelum tu, kami pergi rumah Fais. Mak dengan abah dia tak ada kat rumah. Kakak dia pun tak ada kat rumah. Aku nampak dalam bilik kakak dia, ada satu novel. Fais kata hang nak pinjam ambek la Khairoul, kakak aku takdak kat ghumah. Aku pun ambil.


Seronok sungguh aku dengan geng aku melepak atas dedahan pokok. Aku buat-buat macam lelaki dewasa, duduk atas dahan pokok sambil baca novel kakak Fais. Rasa matang. Aku siap ludah-ludah ke tanah lagi, kekonon kool. Lepas tu hujan tiba-tiba.


Kami pun apa lagi, cepat-cepat turun ke tanah. Lari lintang-pukang. Dalam kotak memori aku, kejadian berlari dalam hujan tu dia main secara slo-mo. Kalau ada musik latar, sudah tentu ianya berkaitan tentang semangat setiakawan kami berlima, aku, Fais, Hashim, Johan dan Ghani. Masa itu, aku dapat bayangkan, lagi lima ke enam tahun, kami akan berjaya sama-sama, kecuali Johan, sebab Johan tu pemalas.


"Weh, sat, sat. Aku tertinggai buku kak hang ataih pokok."


Fais terus marah aku. Dalam hujan lebat tu, Fais paksa aku pergi ambil balik novel kakak dia. Musik latar bertema semangat setiakawan tadi terus bertukar kepada musik bertema kawan makan kawan ataupun kawan yang pentingkan diri sendiri.


Tak guna punya Fais. Nasib baik aku tak kena panah petir.

No comments: