Monday, July 1, 2013

Awak pasti bergurau

Aku sampai sekarang masih memikirkan bagaimana mereka yang serius tak kira masa atau tempat menjalani kehidupan mereka. Tak kisahlah apa jua topik yang diusulkan, mereka pasti berkerut dahi sedangkan yang lain bergelak macam orang gila.


Aku sememangnya gemar akan lawak yang ekstrem, lawak yang jenis memang lawak tahap maksimum, serta lawak yang langsung tak lawak atau bahasa kasar orang panggil lawak hambar. Kalau lawak yang pesen di tengah-tengah, aku tak berapa gemar. Kelas pertengahan ni biasa lah, siapa nak ambil peduli?


Orang yang pesen tak reti bergurau ni susah nak buat kawan. Kalau nampak dari jauh, kena cepat-cepat standby untuk bincang perkara serius, takpun bila dia dah sampai, kena duduk senyap-senyap. Dahlah muka masam memanjang, nak kata PMS takkan hari-hari PMS? Spesies beruk pun PMS sebulan sekali.


Tapi tak bolehlah sepanjang masa nak bergurau, kena ada masa yang sesuai yang jugak. Contohnya, masa bincang pasal ekonomi negara, hal berkaitan mati, politik semasa baik dalam atau luar negeri, pasal FAM, kerja rumah dan pasal dekat mana nak makan. Aku paling menyampah yang jenis tak serius bila tanya "Nak makan tang mana?". Haa, bila lapar pun tak boleh bergurau sangat. Jadi bulan puasa nanti kalau boleh jangan berinteraksi sangat dengan aku, dahlah aku tak hisap rokok. Kang bertukar jadi inkredibel hak.


Jika bergurau itu seksi maka aku berbogel.

No comments: