Friday, July 5, 2013

Baju Melayu vs T-Shirt Superman

Sebenarnya aku ni tak berapa gemar pakai baju melayu. Masa raya hari tu pun, aku pergi semayang raya pakai kain pelikat, t-shirt kat dalam dan baju sejuk kat luar. Bila masuk je mesjid, semua pandang aku semacam. Yelah, yang dalam mesjid tu semuanya pakai baju melayu lengkap, sampin, songkok. Serupa aku ni dah macam pendatang asing.


Padahal pendatang asing mana ada yang rupa hensem macam aku. Tak logik. Lagipun masa raya tu aku demam. Dan tambahan lagi butang baju melayu yang aku beli tu besar, tak muat lubang butang baju melayu aku. Bodo sapala yang reka butang baju melayu tu. Pesen lemah matematik.


Kalau pergi semayang Jumaat pun sama, aku lebih senang pakai pelikat dan t-shirt. Sepanjang ingatan aku lah, baju melayu untuk raya, aku akan recycle yang lima enam tahun yang lepas. Rilek je aku. Takda pun mati kena belasah kat rumah orang time beraya.


Tadi aku pi mesjid. Pakai t-shirt jugak. Lepas tu brader sebelah aku pun sama. Ngeri. Geli. Tak kusyuk jadinya aku. Bulu tangan beliau lebat.


Lalu masa semayang lengan aku asyiklah bergesel dengan lengan brader tu. Ya Allah punyalah kuat dugaan Tuhan nak bagi kat aku. Aku dah sikit lagi nak lempang brader tu, lengan banyak bulu sangat kenapa? Dah tahu banyak, pakai lah lengan panjang. Menyusahkan.


Sekarang baru aku tahu kenapa baju melayu semuanya berlengan panjang.

No comments: