Wednesday, July 10, 2013

Puasa masa kecil

Baru pukul 5 lebih rasanya masa tu. Aku satu famili ada di pasar ramadhan Taman Bagan. Kawasan pangsapuri aku tak ada pasar ramadhan, jadi kami pergi pasar ramadhan yang kat pangsapuri satu lagi. Masa tu pasar ramadhan tu nampak besar, mungkin sebab aku kecil. Sebab bila aku fikir balik, kecil saja rupanya pasar ramadhan tu.


Tengah sedap-sedap cuci mata tengok ayam panggang, murtabak, kuih tradisional, nasi beriyani dengan awek-awek sedarjah dengan aku, aku nampak ada brader besar jual air kaler merah. Aku setangkas rimau, aku mintak duit sikit dari emak aku untuk tampung perbelanjaan beli air kaler merah tu. Mak aku setuju. Abah aku angguk. Tanda turut setuju.


Petang itu, aku pulang dari pasar ramadhan dengan satu perasaan yang menjatuhkan imej ketua darjah yang berdedikasi.


"Hang tak malu ka Khairoul?" abah aku tanya soalan yang sama, banyak kali, sewaktu dalam perjalanan pulang dari pasar ramadhan.


Prejudis, brader besar tu prejudis terhadap budak-budak kecil dengan jual air kaler merah, kalau orang besar beli, dia ikat habis, kalau budak-budak kecil beli, dia ikat tepi. Siap letak straw.


Apa dia ingat aku budak kecil yang tak pandai puasa?


Selamat berpuasa semueeee!



No comments: