Tuesday, July 2, 2013

Hal kereta

Satu malam tu, aku sedang tengok satu siri amareka melalui laptop. Bukan main sedap lagi siri ni. Watak-watak yang direka sangat menarik, pelakon-pelakon yang membawa watak-watak tu memang cemerlang. Setting pun menarik. Musik latar yang dimasukkan juga menarik. Tidak kurang menarik jalan cerita. Pendek cerita, aku tertarik.


Lepas tu aku terfikir pasal kereta. Kalau dah kerja memang aku nak beli kereta, peduli apa aku pasal kesesakan lalulintas. Aku berpendapat lagi seronok komplen pasal kesesakan lalulintas dari dengar orang lain yang komplen. Aku pun berimpian juga mahu komplen pasal kesesakan lalulintas dan dalam masa yang sama aku sendiri menyumbang ke arah kesesakan tersebut. Macam kebiasaan, bila berfikir hal-hal yang serius, aku akan tanya diri sendiri. Malam itu, semasa berfikir pasal kereta, aku bertanya, "Kai, antara tayar depan kereta dengan tayar belakang kereta, mana lagi laju?".


Lama juga aku fikir soalan tu. Pantang betul aku jika aku ditanya, aku tak boleh jawab, tambah-tambah kalau yang tanya tu memang bijak bestari. Berkerut dahi aku memikirkan jawapan kepada soalan tersebut.


"Ha aku tahu jawapan dia. Tayar depan. Kan?"


"Yeke Kai? Kenapa tayar depan lagi laju dari tayar belakang?"


"Sebab." aku sedut asap rokok dalam-dalam.


Sambil melepaskan asap rokok tadi secara perlahan-lahan, aku sambung, "Sebab. Kalau kau bawa kereta, kau pergi mana-mana pun. Selalunya lah. Selalunya. Tayar depan yang akan sampai dulu, tayar belakang dia akan sampai selepas tayar depan. Maknanya tayar depan lagi laju daripada tayar belakang."


"Bijak juga kau ni Kai. Dahlah hensem." aku memuji aku sambil aku mendabik dada atas pujian yang aku terima dari diri aku sendiri.

No comments: