Tuesday, July 23, 2013

Kisah Iqra'

Yakin betul aku berjalan dengan geng tadika aku masa tu. Kami pakai seragam baju melayu, songkok hitam dengan iqra' masing-masing kat tangan. Aku bawak iqra' nombor satu sebab aku memang noob gila masa tu kalau bab baca Quran. Geng aku lagi dua orang dah jauh sikit, sorang Iqra' nombor tiga, sorang lagi nombor empat.


Lagipun geng aku yang dua orang tu tua dua tahun dari aku. Setelah didesak oleh emak aku, aku berkeyakinan untuk memulakan pengambaraan baca Quran. Dalam tengah berjalan menuju ke rumah ustaz yang ajar Iqra' tu, geng aku dua orang sibuk berbincang. Hal-hal berkaitan kegarangan serta disiplin yang tinggi oleh ustaz tersebut. Aku tak ingat nama ustaz tu, jadi aku bagi beliau nama Ustaz X.


Sebagai seorang yang noob, aku terus jadi kaget dan cemas akan kegarangan Ustaz X. Lalu aku ambil satu keputusan yang aku tidak pernah menyesal.


xxx


"Mak sughoh hang pi baca quran yang hang patah balik ghumah pasaipa?"


"Belum sampai seru lah mak. Rileks lah." jawab aku penuh konfiden.

No comments: