Sunday, July 14, 2013

Kisah kerabat dinding

Aku selalu prektis panjat dinding dulu. Rasa seronok bukan main. Bila abah aku dan mak aku pergi kerja, bila adik aku keluar dengan geng dia, aku prektis.


Susah nak kuasai skill panjat dinding ni. Mula-mula kena cari satu ruang yang kecil sikit dari ukuran kangkangan kedua-dua belah kaki. Skill hebat ini dapat membantu menguatkan otot-otot kaki, betis, peha dan biseps.


Tak lupa juga skill ini dapat membantu mengelirukan pihak lawan. Dinding tinggi adalah tempat persembunyian yang bagus. Sambil hang out dekat dinding tinggi, aku boleh perhatikan pergerakan pihak musuh tanpa mereka menyedari kehadiran aku. Ninja!


Langkah kedua lepas jumpa dinding yang sesuai adalah kangkangkan kedua-dua kaki. Letak satu kaki di satu dinding, satu lagi kaki atas sikit dari kaki tadi di dinding yang satu lagi. Pelan-pelan, naikkan satu kaki selang-seli atas sikit dari kaki yang satu lagi. Kedua-dua tapak tangan berfungsi sebagai alat penyokong supaya tak jatuh ke bawah secara terbalik. Makin lama makin tinggi. Bila semakin tinggi di atas dinding, otot kaki kena jadi lagi kuat supaya tak slide ke bawah. Jika langkah ini diikut secara betul, tak mustahil untuk seorang darjah dua memegang siling rumah. Akhir sekali, aku akan kelihatan sebagai tapak sulaiman gergasi yang melekat di celahan dinding. Teknik penyamaran yang berkesan.


Sekarang aku tengah cari dinding yang sesuai untuk uji balik skill aku.

1 comment:

nulat said...

aku pun terer panjat dinding gak masa kecik dulu!