Saturday, January 14, 2012

Psikologi II

Aku dah tulis sebelum ni yang aku minat bab-bab psikologi. Bab yang mengkaji perangai manusia. Dan kalau kau kenal aku, aku adalah seorang yang suka observe perangai orang. Itu memang hobi aku dari kecik. Sebab tu Tuhan anugerahkan aku dengan biji-biji mata yang supernormal. Dan kekacakan yang melampaui norma-norma kehidupan.




Aku tulis ni berdasarkan pemerhatian aku lah, aku pun bukannya ambik jurusan psikologi. Kot-kot ada siapa-siapa yang pakar yang nak betulkan, sila pergi tulis blog sendiri. Hah memang aku garang.




Perangai manusia ni sebenarnya ada pattern sendiri. Kalau kau observe perangai sorang-sorang lama-lama, kau akan dapat pattern beliau.




Dulu aku ada sorang member pompuan. Masa tu kitorang ramai-ramai main satu permainan kad secara berjemaah. Permainan ni memerlukan kau 'bluffing' (menipu) untuk menang. Masa main tu aku perhati je perangai minah ni. Minah ni perangai beliau, SETIAP KALI beliau nak bluff, mata beliau akan pandang straight ke atas meja tempat kitorang main tu, lepas tu muka beliau akan bertukar jadi merah, lepas tu beliau akan buat satu senyuman yang super pelik. Last-last beliau kalah permainan kad tu. L-O-O--S-E-R. Kahkah.




Aku kalau sedang bersembang, dan aku buat eye contact secara serius, itu maknanya aku tengah memerhatikan sama ada apa yang keluar dari mulut orang tu adalah benda betul ataupun pembohongan semata-mata. Dalam erti kata lain, aku ragu-ragu akan kebenaran cerita yang diluahkan terhadap diriku. Orang yang menipu ni akan ada perbuatan yang tak konsisten, kejap-kejap kang garu hidung, kejap-kejap kang buat-buat menguap, kejap-kejap kang korek hidung. Aku seronok bila aku dapat kepastian yang orang tu menipu, tapi aku buat-buat percaya. Seronok nak tengok sejauh mana beliau boleh elaburit cerita fiksyen beliau. Kahkah.




Dalam erti kata lain, 'pattern' yang aku sebut awal entry tadi adalah 'tabiat'. Semua orang ada tabiat sendiri. Tapi tak semua orang tahu apa tabiat diri sendiri, tambah-tambah tabiat buruk.




Seronok sebenarnya bila kau perhati perangai orang-orang sekeliling kau. Tapi janganlah kau siap bawak teleskop mikroskop stetoskop segala lepas tu pergi tengok perangai orang. Itu mental.




Cuba kau luangkan masa dengan pergi lepak kedai kopi sorang-sorang. Lepas tu kau pilih satu target. Lepas tu kau cuba buat kesimpulan tentang target kau tu. Percayalah, kau akan jadi seronok.




Lagi satu, ini aku belajar dari buku. Kalau kau nak mahir pasal membaca riak muka orang. Kau bukak TV. Lepas tu bukak lah movie apa-apa pun. Kau mute kan TV. Lepas tu kau tengok TV tu. Kau cuba buat andaian sendiri apa yang watak dalam movie tu sedang rasa, marah ke sedih ke gersang ke horny ke. Lama-lama kau akan jadi pakar pembaca riak muka.




I judge people by their bee-hay-biyer. So, behave!




2 comments:

emak. bukan penari tiang said...

yang hang tatau ialah

aku yang tengah observe hang melalui penulisan hang.

jadi sila berhati hati *angkat2 kening dengan senyum senget sini*

yufazlieyusoff said...

"hang memang hensemla mat kai.."

*korek korek hidung,garu garu ponggong*