Monday, January 2, 2012

Janji Malaysia

Sepanjang setahun lepas, daripada pengamatan aku yang kacak. Aku dapati ada satu situasi yang sedang berlaku di Malaysia yang amat hampir dengan situasi yang berlaku di Eropah.




Awang afrika. Atau lebih tepat lagi, 'pelancong-pelancong' dari benua afrika yang membuat onar di Malaysia. Tapi dekat Eropah, situasi lebih tertumpu kepada 'pelancong-pelancong' dari tanah Arab yang membuat onar.




Sekarang ni benda pertama yang orang Malaysia akan fikir bila nampak orang afrika adalah, 'Beliau jahat.' Tak kira la mamat afrika kat mana pun. Sampaikan hari tu aku tengah tengok bolasepak kat TV lepas tu ada pemain kulit hitam pun ada kedengaran bunyi-bunyi menghina orang afrika tersebut. Kesian beliau. Sama la jugak kat France, orang Arab dah dicop jahat. Kalau kau tertanya-tanya apasal dekat Eropah orang benci Islam, jangan tertanya-tanya lagi kerana aku ada jawapan. Sebab orang Arab suka buat onar. Pecah rumah, pecah sekolah, seludup dadah, rompak kedai rokok. Itu sikit je tu aku list tu. Sampaikan geng rempit skuter pun terdiri dari golongan Arab.




Orang Eropah tak reti beza antara Arab dan Islam. Bagi diorang, yang buat tu bukan orang Arab, tetapi orang Islam. Oleh dek kerana itulah Islam mendapat nama buruk di Eropah. TETAPI, bukan semua onar dilakukan Arab/Islam. Habis kenapa Eropah suka tumpukan kepada Islam? Sebab kebanyakan negara Eropah adalah negara Kristian.




Macam Malaysia lah. Kenapa berita suka keluar pasal orang afrika sedangkan jenayah yang dilakukan orang tempatan lagi banyak? Sebab negara kita bersifat perkauman walaupun laungan 1Malaysia berkobar-kobar dilaungkan. Berapa kali kau dengar orang Malaysia pakai perkataan 'keling', 'apek botoi' dan 'janji melayu'? Setiap hari. Apa orang Malaysia panggil orang afrika? NEGRO. Negro adalah perkataan yang sudah diiktiraf sebagai perkataan yang paling bersifat perkauman di dunia. Ofkos, kecuali di Malaysia.




Tapi tak boleh nak salahkan orang Malaysia jugak. Sebab apa? Sebab orang Malaysia perasan hebat dengan mengherdik orang lain. Jadi kau juga tak boleh marah orang Eropah sebab bencikan Islam sebab mereka lagi perasan hebat.




Ini satu lagi aku nak marah. Kau bukan melayu tapi kau suka pakai perkataan 'janji melayu'. Aku sebagai orang melayu nak marah tak boleh jugak sebab bagi kau itu perkataan suka-suka. Dan sebab kau orang Malaysia. Dan orang Malaysia perasan hebat di mata dunia.




Eh macam dah lari tajuk. Aku sebenarnya nak cakap yang bukan semua orang afrika adalah jahat. Aku ada kenal mamat-mamat afrika dulu yang agak kewl. Tapi dalam-dalam kewl tu ada jugak perangai diorang aku tak suka. Iaitu busuk. Aku boleh kutuk diorang sebab aku orang Malaysia.




Ok ok serius. Aku kesian sebenarnya golongan yang dicop dengan label-label tertentu hanya disebabkan oleh perangai segelintir ahli komuniti beliau.




Macam kalau kau jumpa kucing berak atas jalan, kau terus cop segala mak nenek komuniti kucing rimau singa adakah pemberak jalanan. Ada jugak kucing yang berak bawah peti ais dan dalam longkang serta di bawah rimbunan semak kehijauan.

No comments: