Wednesday, January 25, 2012

Saya kena pukau makan babi

Ah tahi betul. Aku baru je update blog tadi. Sekarang dah terasa nak update lagi.




Intipati Metro hari ini adalah........"Saya dulu pegawai bank. Lepas tu ada mubaligh datang. Saya rasa saya kena pukau. Saya terus makan babi. Saya terus minum arak. Saya tak pergi kerja. Sekarang saya gelandangan."




.....pft. Kejadahnya ni? Kejadahnya? Aku rasa malu lah dengan statement si anonymous ni. Nampak sangat terserlah kebangangan beliau.




Mesej tersembunyi yang aku dapat dari statement atas tu adalah, kita sebagai orang Islam jangan berkawan langsung dengan orang ugama lain, sebab nanti kena pukau, terus wajib makan babi dan minum arak.




Kau ingat alasan kau tu boleh dipakai ke kat Padang Masyar nanti? "Saya kena pukau dulu, sebab tu saya kedarah benda non-halal, jadi saya tak berdosa." Lalu dosa kau pun dihapuskan? Macam tu? Kau kata kau ada ijazah segala, tapi ternyata ilmu kau masih tak cukup. Bangang.




Tu la aku cakap dulu, bangsa Melayu Islam kat Malaysia ni adalah bangsa paling paranoid dalam dunia ni. Kalau datang paranoid dia tu, habis semua orang lain yang bersalah. Diri sendiri tak salah. Cuba kau jujur je mengaku yang kau memang dah tertewas dengan godaan syaiton, syaiton.




Aku bukan tak percaya pukau-pukau ni, aku sangat percaya sebab kalau kau mintak tolong jin, dengan kebenaran Allah, jin tu memang boleh tolong kau untuk mandremkan orang ke, pukaukan orang ke, masuk dalam badan orang tu ke. Tapi statement atas tu nampak macam bangang sangat. Sebab beliau ni pekerja bank. Takkanlah mubaligh tu sampai nak pukau-pukau segala semata-mata nak suruh kau makan babi dan minum arak? Kalau benda ni betul, cuba kau tak payah berselindung di sebalik nama anonymous dan bagitau terus nama mubaligh tu, ada beran? Berani kerana benar beb.




Bagi aku lah, segala berita yang keluar paper, kalau saksi atau mangsa tu berselindung di sebalik nama anonymous, berita tu adalah 99% palsu. Kau tahu apa hukum sebarkan berita palsu? Kau dah dikira menipu secara besar-besaran.




Dulu kau cakap. Berita yang taboo kat Malaysia ni tak boleh kecoh-kecoh. Tapi ni apahal keluar berita pasal orang Islam salahkan mubaligh Kristian sebab beliau makan babi? Kau ada fikir perasaan golongan Kristian kat Malaysia? Tak. Jangan cakap "Tapi kita Islam, dia Kristian, kita benar, dia salah." Sila jangan jaja nama ugama semata-mata nak tutup dosa kau. Dan sila jangan caci ugama lain sebab itu adalah dosa.




Panjang aku tulis ni. Tapi aku pun bukannya alim sangat, malah jauh dari tu. Tapi aku terpanggil nak komen pasal berita kat Metrohohaktuih ni.




"Kalau kita curi harta orang bukan Islam boleh kot. Harta orang Islam tak boleh." Ini adalah statement kat Twitter paling bangang nak mampus yang pernah aku jumpa sepanjang hidup aku.




Sebelum kau menempelak ugama dan bangsa lain. Cuba kau selami sikit pemikiran ugama dan bangsa lain. Contohnya, silalah keluar dan berkawan dengan bangsa dan ugama lain. Jangan jadi katak bodoh yang duduk bawah tempurung.




Penat aku tulis. Kacak sungguh aku rasa hari ni.

No comments: