Friday, January 27, 2012

Jual baucer buku. Kenapa?

Sekarang tengah bising pasal mahasiswa-mahasiswa jual baucar buku RM200 dekat internet. Sampaikan akan ada tangkapan katanya.




Kelakar pulak aku tengok. Apa ke bangang sangat mahasiswa-mahasiswa ni? Nak buat benda tak beretika, tetapi dekat internet. Kalau ye pun kau nak jual, pergi je la kat kedai buku terdekat, yang kau nak iklankan sampai dalam internet tu apahal? Apekebengap?




Bab jual kat internet tu memang tak dinafikan adalah sangat bangang. Tapi yang bab JUAL tu kau tak bolehlah suka-suka cop mereka bangang. Cuba kau selidik sikit, KENAPA mahasiswa-mahasiswa tu nak jual dan bukan beli buku.




Aku sebagai mahasiswa pun ada jugak terlintas nak jual. Sebab? Sebab no money lah, sebab apa lagi. Setakat nak harapkan PTPTN, memang tak cukup. Setakat nak harapkan duit makbapak, kau kena listkan segala benda apajadah kau nak beli, barulah makbapak nak bagi, itupun kena diskaun. Ini untuk yang berasal dari keluarga kelas pertengahan lah, yang dari keluarga kaya-raya tu, apa nak kisah ye dok?




Cuba faham sikit perasaan mahasiswa. Buku sekarang, SELALUNYA, adalah buku jenis fotostat yang lecturer tu sendiri jual. Takkan kau nak bayar kat lecturer tu pakai baucer? Lagipun, sekarang ni, sama ada kau tengah cuti sem, takpun dalam pertengahan sem. Baucer tu akan tamat tempoh bulan Mac. Rata-rata mahasiswa SUDAH pun beli buku. Jadi kau nak beli buku apa pakai baucer tu? Setakat novel dan alatulis bolehlah.




Jadi, cuba selami sikit perasaan dan sebab musabab KENAPA mahasiswa lebih cenderung nak jual daripada nak pakai baucer tu. Memang lah, baucer tu nama dia 'Baucer Buku', tapi kalau buku pun dah beli, dan baucer tu ada tamat tempoh pulak, kau nak buat apa dengan baucer tu?




Aku tahu sangatlah, ramai gila orang kat luar sana yang tak setuju mahasiswa jual baucer tu. Tapi aku yakin jugak, yang tak setuju tu semua BUKAN dari golongan mahasiswa sendiri ATAUPUN mereka tu mahasiswa tetapi keadaan ekonomi makbapak mereka memang kukuh.




Aku punya baucer pun aku tak pakai lagi, sebab sekarang ni ada dua jenis buku (bukan buku pelajaran) yang aku target nak beli, 'A Doctor In The House' dan 'The Lost Symbols'. Memang lama dah buku ni, tapi baru sekarang aku rasa macam nak beli, yelah dah dapat baucer free kan.




Habis kau ingat bantuan RM100 yang diberi untuk perbelanjaan budak-budak sekolah tu SEMUA pakai untuk beli perkakas sekolah anak-anak? Pft.