Thursday, January 12, 2012

Un prophète

Aku ni bukannya jenis kaki panggung. Kalau aku layan cerita pun, sama ada melalui TV ataupun melalui aktiviti 'lanun'.




Aku nak rekomenkan satu cerita Perancis yang aku rasa paling best pernah aku tengok. Tajuk dia adalah "Un prophète".




Sinopsis : Berkisar pasal seorang budak yang masuk penjara. Jadi segala cerita dalam penjara tu ditayangkan. Contohnya, beliau masuk geng mafia dalam penjara, beliau membunuh dalam penjara, beliau merompak, beliau bukak geng mafia sendiri etc etc.




Bagi yang kaki 'lanun', sila lah tengok cerita ini. Sangat berbaloi. Pengajaran dia banyak.




Oh ya, cerita ni dalam bahasa perancis, kalau boleh carilah yang dah siap dengan subtitle. Takpun cari subtitle sendiri.




Cerita ni hanya untuk yang berfikiran terbuka sahaja. Yang sempit fikirannya kau boleh tengok cerita lain.

No comments: