Tuesday, January 31, 2012

Motosikal

Aku ada lesen kereta. Aku takdak lesen motosikal. Bukan taknak ambek. Tapi aku tak yakin bila aku naik moto.




Dulu masa kecik aku pernah kena langgar dengan moto. Hyperactive sangat sampai terkinja-kinja ke tengah jalan. Tak nampak moto, last-last kena langgar. Tapi moto to slow je la. Kena pun sikit je. Aku trauma sampai sekarang.




Orang cakap kalau trauma, kau kena pergi jumpa benda yang buat kau trauma tu hari-hari supaya hilang rasa trauma. Jadi kalau kau nampak aku tengah bawa kereta sambil mencuba untuk melanggar moto, jangan pelik, sebab itu cara aku nak hilangkan trauma 18 tahun lepas.




Aku tak yakin bawak moto sebab moto takdak protection. Nak harapkan dekat topi keledar je la. Kalau kau jatuh lepas tu kena lenyek kontena, topi keledar pun hancur. Kalau naik kereta, lepas tu kena lenyek kontena, kurang-kurang ada la jugak peluang nak hidup.




Aku satu je yang aku pantang pasal orang bawak moto ni. Tak bagi lampu signal. Ataupun kadang-kadang, terlupa tutup lampu signal. Bahaya doh. Lagi la buat aku rasa macam nak langgar terus biar mampus.




Semalam aku pergi kedai gitar. Beli tali gitar. Lepas tu ada sorang pakcik lewat 30-an. Dia nak beli gitar letrik. Jenama Squier. Dia cakap, "Squier ni adik kepada Fender. Macam Ferrari, adik kepada..." Betul, Squier tu ibarata 'adik' kepada Fender.




Tapi Ferrari?? Aku tak sempat dengar habis, aku keluar dari kedai tu. Ada ke kereta yang kau boleh 'adik-adikkan' dengan Ferrari?

1 comment:

WP said...

Hoi! Kalau dah tak tahu siapa adik kepada Ferrari, janganlah keluar dari kedai! lol (saya pun nak tahu...)