Tuesday, January 24, 2012

Tebusan

Semalam tatkala aku baru bangun tidur, sekitar jam 6.30 begitu. 6.30 petang lah, apahal aku nak bangun 6.30 pagi masa-masa cuti. Aku mendapat berita pasal kes tebusan kat Kampung Baru. Budak umur 10 tahun dijadikan tebusan selama 6 jam oleh seorang mamat yang disyaki penagih dadah. Beliau arwah dah sekarang. Budak itu kini stabil.




Trauma lah budak tu lepas ini. Kasihan. Aku ada tips genius untuk elakkan diri dijadikan tebusan.




1. Kau pura-pura mati. Elok je mamat tu nak jadikan kau tebusan, kau terus julingkan mata dan jelirkan lidah. "Eh? La dah mati ke dia ni? Tak ada gunanya dijadikan tebusan lagi, takkan beliau nak mati dua kali, ye dok?" kata mamat itu sambil ketawa.


2. Kau pura-pura kena rasuk syaiton. Jerit "Ini rumah aku!" banyak-banyak kali, tarik rambut sendiri ke belakang dan duduk mencangkung. Konfem punyalah mamat tu kecut perut dan terberak cirit di situ. Lalu koma.


3. Kau pura-pura jadi 'lonely forever'. "Bro, lu bunuh lah gua bro, gua pun bukannya ada tempat memadu kasih, member-member gua pun semua lari, cikgu-cikgu gua pun dah tak mengaku gua anak murid. Bahkan lembu dan itik pun taknak kawan dengan gua. Lu bunuh lah gua bro, bunuh lah, gua spesies lonely forever" kata kau dengan megah.


4. Kau terus jadi gay. "Ah ha-bang. Janganlah ha-bang. Hey, ha-bang peluk lah kuat sikit! Nakal ha-bang ni raba-raba ai, notty tau!" kata kau sambil blushing. Tapi. Kalau mamat tu pun gay, maka habislah kau. Pasti hilang teruna kau tatkala itu juga.


5. Kau pura-pura cakap telefon. Mamat tu takkan kacau kau punya sebab yelah, kan kurang ajar kalau kacau orang lain tengah bercakap telefon. Orang kita semua jenis beradab.


6. Kau pura-pura jadi ustaz atau ustazah. "Bang, tahukah anda bahawa membunuh adalah harom di sisi ugama. Abang tahu apa jadi kalau abang buat benda harom? Macam makan KFC lah abang, harom. Neraka jahannamlah tempat abang esok-esok. Tak payahlah bang jadikan saya tebusan, baik kita ke mesjid bang. Jomlah ke mesjid semayang tarawikh." kata kau sambil mengurut dada mamat tersebut.


7. Kau buat muka seburuk mungkin. Kalau muka kau dah buruk, just act normal. Nescaya mamat tu takkan perasan akan kehadiran kau sebab beliau ingat kau adalah jamban bergerak. Yelah, takkan nak jadikan jamban bergerak sebagai tebusan. Kalau nak lagi real, kau buat bunyi flush jamban sekali.


8. Dah sampai nombor lapan ni aku rasa macam kurang ajar pulak lawak aku ni.


9. Ok yang ni last.


10. Kau pura-pura jadi gaban.




Ok ok. Ini serius, aku kasihan dengan budak umur 10 tahun tu. Semoga beliau tabah untuk mengharungi kehidupan lepas ni. Bodoh punya mamat, kau nak jadikan tebusan tapi kau pilih kanak-kanak, pick on your own size lah hoi!!




PS : gaban tu adalah Masked Rider.

No comments: