Thursday, January 19, 2012

Sedekah

Aku ada dengar satu iklan khidmat pesanan masyarakat dekat radio ni. Iklan tu bermesejkan, "Kalau kau nak sedekah dekat orang yang mintak sumbangan untuk buat rumah kebajikan ke, rumah orang-orang tua ke, bagi je dengan hati yang ikhlas, jangan berprasangka buruk. Yang penting kita kasi sedekah tu dulu, betul atau tidak cerita orang yang mintak sedekah tu kita letak belakang."




Pesanan khidmat masyarakat katanya. Khidmat masyarakat hapa gitu. Kalau aku nak kasi sedekah jenis yang macam tu, aku akan pastikan apa yang orang mintak sedekah cakap itu adalah benar. Takkan kau nak kasi duit senang-senang macam tu je.




Banyak sangat sindiket sekarang. Macam mana kau nak berprasangka baik? Sebab orang yang mintak sumbangan tu pakai kopiah pakai jubah bawak tesbih bawak segala? Pft.




Orang yang betul-betul nak mintak sumbangan tu, kau tak boleh salahkan orang lain sebab ragu-ragu akan kebenaran cerita kau. Sebab sekarang ni banyak sangat yang menipu. Semua sebab nak duit.




Jadi silalah hentikan iklan khidmat masyarakat yang bangang itu. Tak memberi khidmat pun. Memanglah nak sedekah tu kena ikhlas, tapi kena lah selidik jugak betul ke tak, tak boleh la nak bagi sedekah sesuka hati je.




Ada jugak jenis yang kasi sedekah, lepas tu pergi canang satu dunia, "Semalam depan bank ada pakcik ni, alim nak mampus, mintak sumbangan untuk buat rumah kebajikan, aku pun bagi lah RM10, dengan ikhlas. RM10 kau tahu! Ikhlas gila kot aku. Konfem masuk syurga!"




Ikhlas apa gitu. Dah bagi tu, senyap-senyap je la.

No comments: