Monday, January 2, 2012

Makanan panas

Semalam aku bantai makan durian. Hari ini aku bantai makan pulut dengan serawa durian. Bagi yang tak tahu, serawa adalah pengat. Nikmat dia hanya Tuhan dan aku dan orang yang makan durian je tahu. Orang yang tak makan durian adalah termasuk dalam golongan mereka yang kerugian. Tetapi efek durian tersebut sudah mula terasa. Aku rasa macam nak demam.




Dulu aku tak minat daging kambing. Tapi ada sekali tu kitorang buat BBQ kambing. Aku pergi kedarah macam anak jin. Demam tiga hari. Huish, daging kambing BBQ adalah BBQ paling sedap pernah aku makan.




Banyak lagi sebenarnya makanan yang 'panas'. Kalau kau tak makan secara sederhana, kau akan demam. Ada jugak makanan yang 'angin' macam kacang panjang. Kalau makan banyak sangat badan kau akan masuk angin dan sakit urat pun melanda.




Tapi tahukah anda bahawa ada makanan yang 'panas' dan 'angin' pada masa yang sama?




Roti canai. Kedai makan. Sebentar tadi. Sampai sekarang aku tengah panas dan angin. Kejadahnya kau sediakan roti canai berserta kuah kari yang sudah basi kepada pelanggan? Bila orang dah sound yang kuah kari tu basi, kau boleh buat bodoh?




Panas dan angin sebenarnya ni. Babi punya peniaga. Kuah kari basi bau macam kulit kaki berkurap. Puih.