Thursday, January 26, 2012

Tips hidup lama

Aku tengah tengok Discovery Channel. Dia cerita pasal 'otak'. Cara otak manusia bekerja ketika dalam keadaan kecemasan.




Salah satu yang dia tunjuk adalah, kisah pasal seorang mamat Perancis yang terperangkap dalam gua tanpa makanan. Selama sebulan. Dan beliau tidak mati kebuluran.




Rumusan saintifik daripada kisah beliau adalah, bila kau dalam keadaan kebuluran, otak kau akan bertindak menghasilkan satu hormon supaya organ-organ dalaman kau tak pakai banyak tenaga. Lepas tu otak kau akan suruh badan kau 'makan' lemak dalam badan kau. Bila lemak tu habis, 'otak' kau akan suruh badan kau 'makan' protein dari OTOT-OTOT dalam badan kau sendiri. Ikut fakta, kalau setengah dari protein dalam badan kau hilang, kau akan mati.




Nampak tak ironi kat situ? Otak manusia sanggup mempertaruhkan nyawa tuan badan untuk hidup. Mamat Perancis ni bernasib baik sebab beliau tak sempat mati, beliau berjaya diselamatkan.




Daripada pengalaman beliau ni, saintis jumpa satu teori. Ok, bila orang cakap 'teori', 'teori' ni tak semestinya benar, tak kisah lah teori apa pun. Teori yang diorang jumpa adalah, kalau kau makan dengan kadar yang sangat sedikit sampaikan otak kau ingat kau dalam fasa kebuluran, jantung kau akan jadi 'lebih muda' (kadar denyutan jantung akan menyamai seorang remaja), dan akhirnya jangka hayat hidup kau meningkat.




Diorang buat eksperimen atas tikus. Tikus yang separa kebuluran hidup lagi lama (almost double) daripada tikus yang hari-hari makan keju. Macam aku cakap tadi, apa-apa saja teori tak semestinya benar.




Siap ada saintis ni cakap lagi, kalau kau 'tipu' otak kau yang kau dalam fasa kebuluran setiap hari, badan kau akan jadi 'lebih muda' secara keseluruhan. Pendek kata, makan kurang adalah awet muda.




Jadi? Apa motif aku tulis semua ni? Ok sebelum tu aku nak cakap sikit pasal emak aku. Beliau ni dah boleh dikira warga emas (woops). TETAPI, kalau kau jumpa mak aku, kau akan cakap mak aku adalah lewat 30-an. Dan mak aku adalah seorang yang makan dengan kadar sangat sedikit. Awet muda.




Kau nampak tak ironi sekali lagi kat situ? Kau makan untuk meneruskan hidup, tapi keadaan kebuluran yang akan panjangkan hayat hidup kau. Memang, sukar dipercayai (lagipun aku pun taktau sejauh mana kebenaran teori ni), tapi itulah sains, penuh dengan benda yang kau akan cakap, "Homaigod, anbilivebel!"




Oh ya, aku pun makan dengan kadar yang sedikit. Sebab tu nampak macam umur 16. Awet muda. Doh.




Hidup ini sebenarnya bukan penuh dengan ironi, tetapi manusia yang salah tafsir pasal kehidupan. Dan otak manusia adalah sangat hebat.




Sekian ceramah sains okeh Profesor Al-Pokapola-Lo Al-Kacak-ko Al-Ganius-Ho.

No comments: