Monday, January 16, 2012

Teori risiko-pulangan

Aku sekarang kena ambek paper Finance. Mencabar. Tapi subjek ni je yang aku nampak aku akan apply bila aku nak kerja esok. Banyak teori, banyak formula, dan banyak karenahnya.




Aku suka satu teori ni, "Risk-return theory". Teori ni cakap, kalau risiko kau tinggi, pulangan kau tinggi. Kalau dalam satu-satu perniagaan, kau kena cari risiko yang paling rendah tapi dalam rendah tu, kena pastikan ada pulangan yang agak tinggi. Tak boleh lah kau ambil risiko yang tinggi nak mampus, sebab walaupun pulangan dia tinggi, tetapi terlalu.....berisiko. Apa je yang kau buat mesti ada risiko. Takda benda pun dalam dunia ni yang kalau kau buat, takda risiko.




Kau nak tekel awek pun, ada risiko. Risiko paling tinggi adalah menekel awek cantik gila babi. Pulangan dia? Sangat tinggi lah, iaitu dapat bini dan bakal anak-anak yang cantik. Risiko dia? Kau akan direject lalu kau rasa macam seekor looser, kemudian kau patah hati, kemudian kau menyendiri makan minum berak pun taknak, last-last kau terjun bangunan sebab frust tak sudah. Tinggi risiko tu.




Kau nak kentut pun ada risiko. Paling ketara adalah bila kau rasa betul-betul nak terberak. Masa tu pulak kau rasa nak kentut padahal tinja kau dah betul-betul kat hujung dah, hanya daya kemutan kau je yang tahan beliau dari keluar. Pulangan dia? Kalau kau kentut masa kau rasa nak terberak ya amat, kau adalah orang paling berani di muka bumi. Tinggi pulangan tu. Risiko dia? Sepanjang hayat orang akan cop kau sebagai pemberak dalam seluar.




Ini bab stadi. Kau selalu bersengkang mata tetengah malam sebab nak mentelaah. Pulangan dia? Esoknya kau akan jadi lebih pandai dari semalam dan kau boleh senang-senang cakap kat member kau, "Eleh chapter ni? Aku dah stadi ni, kau tanyalah aku, konfem aku boleh jawab. Doh." Risiko dia? Walaupun kau akan lebih pandai keesokan harinya, kepala hotak kau pula asyik dok terbayang katil di rumah.




Banyak lagi lah benda risiko-pulangan ni. Main bola sepak risiko patah kaki tinggi, sebab tu gaji tinggi. Main tenis risiko bola tenis kena telor tinggi, sebab tu hadiah pertandingan tenis berjuta-juta. Bawak kereta laju-laju risiko tinggi, sebab tu kau seronok bila kau sampai awal ke destinasi. Jadi kacak macam aku pun banyak risiko, tapi pulangan dia adalah aku sangat kacak.




Tapi dalam banyak-banyak situasi risiko-pulangan, aku rasa yang paling bangang adalah risiko tidak memakai boxer untuk ke kelas pada hari yang sejuk. Pulangan? Selesa dan bebas. Risiko? Terpaksa jalan tunduk.

No comments: