Monday, March 8, 2010

Sah? Sah? Sah?

Tadi aku tengok rancangan TV ni kat TV6 France. Cerita pasal orang French yang tak cukup duit untuk sewa rumah. Kebanyakannya keluarga, yang tinggal dalam caravane and berkhemah.


Diorang punya pendapatan? Kurang dari sembilanratus euros untuk satu keluarga. Cukup untuk makan je aku rasa kalau dah berkeluarga dan beranak-pinak sebab sewa rumah kat sini at least limaenamratus euros. Kesian aku tengok.


Pastu dia fokus kat satu keluarga ni. Suami, isteri dan dua orang anak. Pendapatan enamratus euro sebulan. Tinggal dalam rumah yang kecik gila babi (bukan rumah pun, lebih kepada bilik yang lengkap dengan dapur dan toilet).

Yang buat aku terkejut adalah bila komentator tu sebut "Keluarga yang terdiri dari suami dan isteri yang muda dan dua anak mereka. Umur pasangan tersebut adalah duapuluhdua tahun...."


What the fuck? Awal gila babi kawen. Tu la kecik-kecik dah gatal nak kawen. Aku sangat tak boleh terima kalau orang yang kawen awal. Zaman dulu-dulu ye la, umur tujuhbelas pun dah kawen. Zaman sekarang tak boleh (geleng kepala). Paling busuk pun la, duapuluhempat ke atas, baru boleh kawen.


Sebab aku rasa :

First, ekonomi kena stabilkan dulu, yela, bukan senang nak bela anak dara orang, kalau bela kucing boleh la.

Seken, dari segi mental, perlu matangkan habis-habisan.

Ketiga, banyak tanggungjawab kalau dah kawen, itu ini, bukan boleh ambek mudah, so aku rasa sangat tak sesuai kawen awal. Spender sendiri pun tiga empat kali alih depan belakang, ada hati nak kawen.

Keempat, yang ni paling penting, hidup sekali, so enjoy hidup habis-habis dulu sebelum timbul rasa gatal nak kawen. Sebab dah kawen banyak tanggungjawab ( balik ke point ketiga).





Tapi yela, kalau dah sampai seru, kawen je la. Jangan tunggu lama-lama, nanti lama-lama dia diambil orang (eeewah).



Eh, terbagi ceramah kawen pulak kat sini, ingat nak komen pasal pasangan yang kawen awal tu je, dah terlalut.








ps: lagi tak tahan tengok satu keluarga ni, tinggal dalam caravane tapi tv plasma gantung dekat seratus inchi (kot), spek hitam branded, siap ada chiwawa lagi. tu pun nak mintak simpati.

ps2: jangan ada yang terasa okeh.

1 comment:

~ myzOne ~ said...

saya setuju! (sambil angkat tangan)