Monday, March 15, 2010

Peraturan itu beban, peraturan itu bosan

Aku pernah buat satu personality test. Ni wajib dalam kelas, kalau tak wajib takdaknya aku nak buat. Hasilnya aku belajar sesuatu.




Aku tak boleh hidup dalam dunia yang ada peraturan atau undang-undang. Senang cakap tempat yang paling sesuai dengan aku adalah di dalam hutan atau di dalam jamban (sebab tu aku suka lepak lama-lama dalam jamban). Dan aku rasa ini betul.




Aku hidup berpegang kepada prinsip "Rules? What rules?". Agak rebel, tapi Encik Najib, anda usah risau, patik takkan buat rusuhan ataupun tunjuk perasaan.




Apalah erti hidup kalau asyik ikut peraturan dan undang-undang (kecuali undang-undang di jalan raya, ni kena ikut). Sorang cikgu pompuan aku time kat asrama sendiri pernah cakap "Janganlah skema sangat, sekali-sekala tu lompatla pagar sekolah" (sumpah dia cakap macam ni, sambil menuding ke arah pagar sekolah). Maka dengan niat tak mahu melawan cakap cikgu, hampir setiap malam aku lompat pagar sekolah pergi lepak CC. Anak murid yang mendengar kata, terbukti berkat ilmu aku.




Perseneli, aku rasa kepuasan dan keseronokkan hanya dapat dicapai bila buat sesuatu yang ditegah dan dilarang. Tapi kena tahu sempadan jugak, takkan la semua benda yang dilarang nak buat, janganla sampai tahap merompak dan menampar kanak-kanak enam tahun dengan sesuka hati kan. Jangan, itu tak berpelajaran namanya (hak tuih).













Agak-agak aku puas ke kalau aku buat apa yang mak aku larang? "Cuti summer tiap tahun jangan tak balik, kena balik jumpak mak"

Ke aku akan dicop sebagai anak derhaka? *tarik nafas dalam-dalam*








ps: saya tak suka jadi lembu, yang ikut lembu lain, yang ikut lembu lain, yang ikut lembu lain, yang ikut lembu lain, yang ikut lembu lain terjun masuk gaung.

No comments: