Wednesday, March 10, 2010

Ahli potong wayar hijau bom-bom di Iraq

Jalan cerita simple. Efek simple. Menang Oscar.





Aku baru lepas tengok, dan seriously, memang best. Normally kalau movie dua jam lebih, akan ada part-part yang buat aku pikir 'Bila cerita ni nak habis?'. Tapi sepanjang movie ni, aku pikir 'Janganlah habis'.






Thriller plus action plus sentimental. Cerita pasal tiga watak yang berlainan nak mampos. Satu watak, suka ikut kepala sendiri, make his own rules. Satu lagi, watak yang sangat berhati-hati, always follow the rules, skema. Yang last ni, seorang beginner dalam army rank, kekadang konpius, kurang berani. Tiga-tiga watak ni selalu ada konflik tentang keputusan-keputusan yang perlu diambil sebab diorang satu team.







Yang teramat menarik pasal filem ni adalah, tiap kali dia fokuskan kat satu-satu watak, aku rasa macam aku watak tersebut, begitu mendalam. Time dia fokus kat watak first, aku rasa macam aku paling gagah, pergi mampos semua orang. Time dia fokus kat watak seken, aku rasa sangat berhati-hati, garu bontot pun kena tiga kali, kalau tak, tak berkat. Time dia fokus kat watak ketiga, secara otomatik aku jadi ayam, jadi pengecut dan lantas masuk dalam selimut sambil tutup mata sebelah, takut.






Dan aku rasa (aku rasa la, lain orang lain rasa), cerita ni stretfowed, takdak falsafah-falsafah yang ingin diketengahkan (except time ending), so bagus untuk aku yang malas nak layan movie sambil kena pikir, leceh, macam tengok movie yang ada subtitle, susah nak fokus, keliru.







Nasib baik aku bukak email tadi (sebab Yahoo News la, aku tau semalam ada Oscar, lantas aku carik movie mana menang), kalau tak termisslah aku movie ini. Sebelum petang tadi, aku tak pernah dengar pun pasal movie ni padahal dah lama keluar.





So, aku cadangkan korang semua ikut cadangan aku. Tengoklah movie ini 'The Hurt Locker', ofkos bagi yang belum tengok macam aku.















ps: pengarah wanita, namun tiada watak wanita dalam movie ini (kecuali wanita-wanita Arab di tepi-tepi jalan dan di akhir movie ini), sexist kepada kaum sendiri? Mungkin.

1 comment:

Ismail Noh said...

Best entri ko, memahami isi hati aku.
nanti aku pulak buat review pasal filem ini.