Wednesday, March 31, 2010

Berbeda enggak?

Disebabkan tadi tertidur dari pukul sembilan sampai pukul duabelas tengahmalam, sekarang aku tak boleh tidur. Dan bila tak boleh tidur, aku suka berfikir (betul). Tak suka bekerja (shit, 'beRkerja' ke 'bekerja'?) tapi aku suka berfikir. "Workers don't think and thinkers don't work". Acececcewah.




Tetiba terfikir zaman kanak-kanak riang dulu. Nostalgia di nusantara. Televisyen sangatlah memainkan peranan yang amat besar dalam proses tumbesaran kanak-kanak time tu.





Kalau nak jadi kool time tu, wajib kena ada kereta Dash Yankuro sorang sebijik. Kalau takdak maknanya tak kool, sangat ppppffffffffffffff, you're boringgggggggg...Nak lagi kool, enjin kereta tersebut haruslah berwarna hitam, takpun oren. Time tu, kereta mainan tu dah macam kereta sendiri, tinggal tak muat untuk dipandu je. Dan aku adalah pemilik kereta berenjin oren time tu, megah wooooooo.


 


Kalau nak jadi kool time tu, wajib kena ada Petman sorang sebijik. Ala, bendalah sebesar telapak jari yang pakai beteri jam yang ko boleh bela binatang virtual dalam tu. Boleh bela dragon, ayam, kucing, denosor, bahkan manusia pun ko boleh bela dalam tu. Kena bagi pet-pet (jangan pikir lucah) tu makan on time, kalau tak, mamposlah mereka dan kena start balik. Aku rasa aku ada at least sepuluh benda ni dulu, dan aku pernah bela sorang baby sampai besar, dan bila dia besar dia jadi doktor. Mana-mana ibubapa yang nak anak dia jadi doktor, datanglah jumpa aku untuk tips-tips berguna.





Kalau nak jadi kool time tu, wajib kena ada identiti rahsia, yakni identiti sebagai seorang Pawerrenjes. Setiap kanak-kanak kat tempat aku dulu kabanyakannya pecah-pecah, satu geng mesti ada lima enam orang. So dalam geng tu pilihla warna Pawerrenjes apa ko nak. Yang agak-agak poyo dan perasan hebat tu sah-sah akan jadi Pawerrenjes merah (takpun putih). Dan yang agak-agak selalu kena buli tu konfem jadi Pewerrenjes pompuan kuning (takpun pink). Aku rasa aku dulu sekadar Pawerrenjes Biru, sebab mamat yang first-first jadi Pawerrenjes biru adalah berkulit hitam. Memandangkan aku hitam bak jubor periuk time tu, maka aku ditugaskan jadi Pawerrenjes Biru.






Kereta Dash Yankuro mengajar aku erti manghargai barang aku sendiri, takdak orang lain melainkan aku sahaja boleh sentuh kereta aku.

Petman mengajar aku erti tanggungjawab dan erti kesungguhan, bersungguh-sungguh aku jaga pet-pet aku dulu.

Pawerrenjes Biru mengajar aku erti persahabatan dan perpaduan, kalau ada ahli geng sendiri yang kena buli, cepat-cepat cari Pawerrenjes Merah, pastu pergi gaduh, hahahaha.












Tapi sekarang televisyen lebih banyak mengajar kanak-kanak macam mana nak menyanyi tanpa off-pitch dan macam mana nak bertutur dalam bahasa endon. Kesimpulan, mereka mungkin menyimpan minat mahu menjadi rockstar endon.

















ps: adik aku balik sekolah tengahari selalu menjerit dari pintu gate "Abaaaaaaaaanggggggg, tibitigaaaaaaaaaaa, bawangputihbawangmeraaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh"

No comments: