Saturday, March 27, 2010

Pada apa nama ada?

Satu benda yang agak kelakar berlaku di kedai fotostat tadi. Gelak kejap, hahahahahahhahaha. Sebelum tu nak bagitau kapada sesapa yang tak tau, kat France nama bapak adalah diletak di depan nama sendiri. Contoh, time sukan komenwel 98 dulu, nama Shalin binti Zulkifli ditulis Zulkifli Shalin (time tu aku konfius, kenapa muka dia macam perempuan padahal nama Zulkifli).





Macam ni,


 
Tadi tengah hari lepas habis exam (ye, hidup di perantaun memang jarang sekali ada peluang nak pegi solat jumaat), aku pegi la kedai fotostat dengan klasmet moroko aku (yang tak reti isap rokok tapi gatal isap curut).


 
Bila sampai, kitorang tengok ada lagi dua orang klasmet french dalam tu tengah print something. So, sementara tunggu nak siap fotostat, sembang-sembang la kejap.



Memandangkan aku masuk universiti ni di pertengahan tahun, so aku tak kenal sangat dorang dan dorang tak kenal sangat langsung pasal latar belakang aku.



Tetiba salah sorang budak french* tu tanya aku


"Ko abang kepada budak malaysia sorang lagi tu eh?"
 
"Eh, mana ada"

"Serius???"

"Serius la bodoh"

"Ah shit, selama ni (EMPAT bulan) aku ingatkan ko abang dia, shit"

"Haha"

"So, femili name korang sama tu koinsiden la eh?? Babi ah, aku mati-mati ingat korang adik-beradik"

"Koinsiden"

"Babi doh, aku ingatkan dorang adik-beradik" kata beliau ke arah sorang lagi klasmet french yang memang sedia ada dalam kedai fotostat tu.










Kalau la semua yang ada femili name yang sama adalah dari keluarga yang sama, maknanya sekarang aku rasa aku ada tigapuluhjuta adik-beradik yang berlainan warganegara, malaysian, indonesian, iraqi, palestenian, iranian, bruneian, gibratalrian mahupun congolese.





Haish, nasib aku tak tanya dia balik "Eh, tadi aku jumpa sorang minah hidung bengkok, ko abang dia eh?"















*footnote : dia ni kalau tengok dari tepi normal, tapi kalau dari depan, hidung dia nampak tak simetri, atau lebih tepat lagi, bengkok.

2 comments:

Encik Mimpi said...

rap org dulu2 huhu

Lucy S. said...

kahkahkah.ade pulak mcm tu.