Thursday, March 25, 2010

Sesusahkah?

Tadi (bukan tadi, lama dah, cuma aku taktau cara lain macam mana nak start ayat), ada sorang member tanya aku "Susah ke eh course ni?". Aku tak ingat dah apa aku jawab.





Perseneli, aku rasa tahap 'kesusahan' adalah teramat bergantung kepada individu tu tersendiri. Spesifikelli, minat (aku dah taip sampai ke bawah dah, tetiba teringat pasal nama supermarket MINAT kat rumah nenek aku). Kalau ko dah tak minat langsung course tu, secara otomatik akan jadi susah haram. Aku dah lalui. Mungkin ramai yang akan kata "Eh, mana ada susah, ini la benda paling senang". Itu bagi dia, sebab a) dia minat gila babi benda tu; b) dia memang gifted dalam area tu.





Ada jugak yang kata "Ala, kalau dah susah, boleh je ko berusaha sampai benda tu jadi senang". Betul. Tapi sekeras manapun ko berusaha, benda yang tak diminati tetap tak akan diminati, dan kalau dah tak minat, macam mana nak put an effort kat benda tu. Ye tak? Tak ye? 





Kalau betul-betul minat something. Secara separa-otomatik (separa sebab kena usaha jugak, takdela ko minat, terus-terus ko jadi power) bendalah tu akan jadi senang. Sebab, bila dah minat, konfem usaha akan dilipatkaligandakan. Dan dengan usaha tu, hasilnya, benda tu nampak senang di mata ko, mata orang lain tak.

Contoh, sorang budak enam tahun minat gila babi bolasepak. Time dia enam tahun, takdela dia hebat setaraf Maradona takpun Mokhtar Dahari. Tapi dengan minat, sah-sah dia akan selalu main bolasepak. Bila dah umur duapuluh, bila orang tengok dia main, orang cakap dia hebat. Tapi dia cakap "Eh, mana ada hebat, main bola bukannya susah, sepak penalti lagi mudah" (ni lagu iklan KFC dulu). Sebab dia usaha untuk jadi hebat, atas dasar minat. Kepada yang termasuk dalam kategori kaki bangku, aku jamin sebab mereka tak minat bolasepak dari kecik.





So, nasihat aku (nak bagi nasihat la kononnnnnnn), buat pilihan berdasarkan minat, tak payah pikir pasal susah ke, pasal senang ke, pasal peluang pekerjaan kat Malaysia ke (ni kes aku dulu, gara-gara pegi sembang dengan sorang engineer Malaysia, dem you!!), pasal takut nanti masyarakat pikir ko pelik ke, pasal takut makbapak marah ke. Pegi mati dengan susah or senang, pegi mati dengan peluang pekerjaan dan pegi mati dengan masyarakat dan makbapak engineer-engineer lain. Yang penting adalah minat.





Aku ada member sorang, terbalik sikit dia ni. Dia start dengan kesenangan, baru nak minat. Dia cakap "Aku tengok dulu benda tu senang ke tak, then baru aku decide nak minat ke tak, kalau senang aku minat, kalau susah, aku tak minat". Pulakkkkkkk.


















ps: nak kawen pun kena tengok minat, takdela ko tak minat minah tu tetiba ajak kawen kan?

4 comments:

Anonymous said...

betul,aku setuju ngn ko, buat benda ikut minat, peluang pekerjaan, hasrat mak bapak ke family, tu benda ke 2.

pasal member ko yg tengok senang dulu tu, susah nk explain kat orang2 camtu, kena bg dia "rasa" dulu, nanti dia tahu la besok,hahaha

PokaPola said...

@ kaisutoledo : ko pun kenal dengan member aku yang aku maksudkan tu, hahaha

Anonymous said...

aku setuju seratuih peratuih ngan kata2 ang...aku pun mengalami situasi yg sama...gegham gila kena dok sini lagi 2thn abiskan benda aku paling benci skali...aram ah...xpa kai, aku sudi menenangkan hati ang...meh aku bela ang...ang minat aku kan?

PokaPola said...

@ anon : haram jon, jumpa kat besancon nanti aku picitg teloq hang