Tuesday, November 22, 2011

Rangkuman Malaysia vs Indonesia

I1. Kau bayangkan kau main dalam stadium penuh dengan penonton yang ibarat babun, beruk dan anakharamjadah yang suka melakukan provokasi. Kau mampu? Sumpah aku cakap, aku tak, sebab mental aku tak sekuat mereka.


2. Fakri Saarani. Ini hero masa separuh akhir lawan Myanmar tempoh hari. Tetapi. Beliau adalah definisi terbaru tahi dalam kamus hidup aku. Aku ikut perkembangan beliau. Sebelum ni beliau banyak tercedera. Dan bila cedera, kau tak main. Bila tak main, tahap keyakinan kau turun. Bila keyakinan kau turun, mental dah hilang satu aspek penting. Jadi, kenapa beliau diturunkan? Sebab penyerang yang lain cedera.


3. Thamil Arasu. Kau mungkin tak kenal pemain ni. Awal permainan, nampak sangat macha ni nebes. Mental jugak tu. Tapi semakin lama permainan, semakin keyakinan beliau kembali. Aku puji usaha untuk membantu pertahanan dari beliau. Tetapi dari segi sumbangan untuk serangan, nada, tiada sumbangan.


4. Khairul Fahmi Che Mat. Ini hero malaya. Aku tabik sepering usaha beliau menyelamatkan banyak-nak-mampus percubaan Indonesia. Kalau kau nak tengok pemain yang mempunyai keyakinan yang tinggi, beliau adalah pemain tersebut.


5. Baddrol Bakhtiar. Popular di kalangan anak-anak muda utara terutama sekali dari Kedah. Selaku kapten, beliau menjalankan tugas dengan mabeles. Beliau menunjukkan sifat sporting yang tinggi di atas padang. Kau ada nampak dia mengamuk tak tentu pasal walaupun kerap dibentes, diterajang atas padang? Nope. Ini kapten yang hebat. Dan dari twitter, ada orang Singapura mengakui kehebatan beliau.


6. Nazmi Faiz. Aku taktau ejaan nama beliau dengan betul. Umur 17 tahun. Masa final dia masuk sebagai pemain gantian. Tetapi kalau kau tengok corak permainan beliau dalam permainan-permainan sebelum, kau takkan cakap dia 17 tahun. Ini adalah masa depan bola sepak negara. Sumpah. Cuma beliau kena elakkan kecederaan untuk membina keyakinan, sebabnya aku dah sebut kat atas. Dan beliau juga sanggup menangguhkan SPM beliau tahun ini. Pengorbanan seorang anak muda demi negara.


7. Syahrul Azwari. Beliau tidak beraksi masa perlawanan akhir tetapi beliaulah yang menjaringkan gol masa lawan Indonesia di peringkat kumpulan tempoh hari. Aku suka pemain ni sebab gaya permainan beliau yang penuh dengan aksi mengelecek. Bila pemain tu selalu mengelecek bola dan berjaya menewaskan pemain pertahanan, kau tahu tahap keyakinan beliau adalah sangat tinggi. Aku nak tengok dia main dengan Safee Sali.


8. Pemain-pemain Indonesia lagak serupa samseng.


9. Penonton-penonton Indonesia lagak serupa samseng.


10. Indonesia samseng.




Ya, selagi perangai kau macam samseng, selagi itulah aku akan terus mencaci dan menghina kau wahai Indonesia.




Garuda Wing hot and spicy kepada semua rakyat Malaysia. TAHNIAH HARIMAU MUDA.


2 comments:

emak. bukan penari tiang said...

aku la yang click sangat like tu. sapa lagi.

No name said...

Aku siap lompat bintang waktu tau Malaysia menang