Friday, November 4, 2011

Bombangsat

Kadang-kadang aku pikir kan, keputusan peperiksaan kau adalah banyak bergantung kepada hubungan kau dengan pensyarah kau.




Ada orang cakap, 'Yela kalau nak ambil berkat ilmu kau tu, kau kena baik dengan pensyarah, baru la boleh dapat markah tinggi.' Berkat? Ok, berkat. Kalau aku cakap ini teknik mengampu (ataupun jilat bontot dalam bahasa omputih), sama je la kan?




Peratusan carry mark kau banyak gila babi, so kalau kau pandai ampu pensyarah kau, memang mudah nak skor. Ke? Ok aku maybe telah men-generalize-kan semua student kat Malaysia, tapi apa yang nampak dan perhatikan, memang betul. Jadi....tak boleh salahkan orang sekarang yang ampu bos sebab nak dapat pangkat ect etc.




Lagi satu, pasal kedatangan pulak, relevan tak lagi kau nak wajibkan pelajar datang ke kelas tutorial? Kalau kelas syarahan, ok itu memang wajib. Tapi kalau kelas tutorial, itu untuk yang betul-betul perlukan bantuan, jadi kepada yang dah paham bendalah tu, tak payahla datang kan? Pensyarah pun boleh tumpukan kepada yang betul-betul perlukan bantuan. Ke memang semua pelajar kat Malaysia perlukan bantuan sebab tu semua wajib pergi tutorial? Sampai bila kau nak amalkan tradisi 'pelajar bukak mulut, pensyarah suap'?




Dari aku kecik sampaila aku besar macam ni, aku tak pernah sokong aktiviti kokurikulum kat sekolah, let alone universities! Aku masih tak paham apa jadah kau pergi wajibkan students masuk koko kalau masing-masing dah besar gajah? Ada kegunaan ke kalau dah kerja nanti? ADA KEGUNAAN KE DALAM KEHIDUPAN BENDALAH BADAN BERUNIFORM NI? Buang duit nak bayar jurulatih, buang masa students untuk bersantai berfoya. Nak mendisiplinkan pelajar kunun, meh buat badan beruniform untuk pensyarah pulak sebab ramai jugak yang tak berdisiplin.




Eh baucar buku tu kalau aku nak cash boleh tak? Aku nak tampung duit ptpantat yang BANYAK gila babi sebab nak repair laptop.




Bukan apa ni, aku bengang gila babi sebab apasal markah koko aku kali ni B+? Takkan sebab aku warnakan rambut dan ponteng banyak gila babi sebab suka hati aku la nak warna rambut ke nak ponteng ke sebab aku rasa sangat buang masa belajar pasal trak bomba. Oh babi sungguh. Lagi satu aku tak puas hati jugak sebab tak dapat A+ untuk English, babi betul, I deserve an A+++++. Oh mungkin sebab aku terlupa buat online quiz kot. Babi betul.




Fakap punya sistem. Fakap. Fakap.

No comments: