Tuesday, November 29, 2011

Terlalu tersusun

Kau tahu tak apasal orang mengira kambing bebiri untuk tidur? Sebab otak manusia ni, kalau kau ulang benda yang sama banyak kali, beliau akan jadi bosan. Bila bosan mengantuklah, hapa lagi. Tapi teknik ni tak berkesan untuk semua orang. Lain orang, lain otak.




Aku adalah orang yang tak suka rutin. Aku sangat menyampah kalau hari-hari buat benda yang sama. Dan aku orang yang cepat bosan dengan benda-benda yang baru. Kalau aku cakap, "Pergh best gila doh makan kat sini, hari-hari aku nak makan sini." Itu aku tipu. Sebab paling lama aku boleh bertahan pun, dalam dua minggu. Ye, aku suka cuba benda baru.




Ada orang cakap aku tak konsisten. Kejap kang suka itu, kejap kang tak suka pulak. Itu bukan konsisten. Itu dah memang perangai aku. Tak kurang juga yang cakap lidahku bercabang. Bukan.




Bila ada orang cakap beliau suka something. Dalam kepalahotak, mesti kena ada tarikh luput. Tak logik kau akan suka satu-satu benda sampai bila-bila. Contoh, sekarang orang Malaysia rata-rata memang suka Myvi. Kang esok-esok limaenam tahun lagi Perodua keluar model baru. Langsung dah orang tak suka Myvi. Semua orang nak sesuatu yang lebih baik.




Aku sangat tak suka kalau hidup aku terlampau tersusun. Dulu aku pernah buat assignment pasal penyakit sawan. Otak manusia, kalau terlampau tersusun/organized sangat, beliau akan krem. Dan jadilah sawan. Bagi aku pulak, kalau hidup terlalu ikutkan jadual harian, hidup kau akan bosan.




Aku kenal ramai gila orang yang suka buat jadual harian. Nak bangun pukul berapa, nak makan pukul berapa, nak mandi pukul berapa, nak tidur pukul berapa. Semua dah siap dalam kepalahotak masing-masing. Aku kalau nak bangun? Ikutlah. Aku kalau nak makan? Masa lapar. Aku kalau nak mandi? Ikutlah. Aku kalau nak tidur? Ikutlah.




Sebenarnya seronok jadi orang serabut ni. Buat aku jadi lebih spontan. Aku bukannya robot Asimo kau nak program-program. Asal aku rasa nak buat, aku buat. Kalau aku taknak, memang haram aku takkan buat.




Dan ye, orang serabut selalunya tidak berdisiplin. Begitu jua diriku.

No comments: