Wednesday, November 23, 2011

Peraturan 24 Jam Bola Sepak





Kepada yang tidak kenal Ultras Malaya. Meh sini sku cerita sikit pasal diorang. Website Ultras Malaya tetiba dah hilang.




Ultras Malaya ni adalah kelab penyokong pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia yang terbesar di Malaysia. Ultras Malaya ni lah yang kasi gempak-gempita kan stadium Malaysia menang Piala Suzuki AFF 2010.




Modus operandi Ultras Malaya? Agresif dan provokatif. Ada yang kata Ultras Malaya ni kadang-kadang terlebih agresif. Tapi bagi aku, merekalah penyokong yang betul-betul patriotik. Macam masa lawan Singapura hari tu, ada lirik dalam sorakan mereka yang berbunyi, "Singapore anjing, dibaham saja.". I loike. Tetapi, ini nasihat aku la, semasa perlawanan, memang kau tak boleh kawal diri kau, kau akan selalu maki hamun pemain lawan, itu normal. Tetapi lepas je wisel penamat dibunyikan, sila amalkan Peraturan 24 Jam. Peraturan 24 Jam diterangkan kat bawah.




Pemenang serta penyokong-penyokong pasukan yang menang, kalau ikutkan Peraturan 24 Jam, penyokong dibenarkan untuk memerli, mengherdik dan berlagak dengan kemenangan itu. Selama 24 jam, maksimum. Lepas tu? Ikut kau lah, tapi bagi aku 24 jan tu dah kira lama.




Kau taknak dicop sebagai tidak mempunyai semangat kesukanan. Tidak mempunyai semangat kesukanan adalah benda terakhir yang berada dalam kepalahotak setiap pemain bola sepak. 'Kita main dengan adil. Kita menang dengan adil.' Kita mahu menang dengan bermaruah, kalah juga dengan bermaruah.Begitu juga dengan penyokong.




Aku dah malas nak komen pasal perangai penyokong-penyokong Indonesia masa final hari tu. Langsung tiada semangat kesukanan, baik sebelum dan selepas perlawanan. Semasa perlawanan, kau memang tak boleh kawal, macam aku kata, itu normal. Sebelum perlawanan, bas membawa pemain-pemain Malaysia ke stadium ditahan oleh penyokong-penyokong Indonesia. Selepas perlawanan? Pemain-pemain Malaysia terpaksa naik barakuda (yang dah jadi perkataan baru yang dipelajari oleh seluruh warga Malaysia) untuk ke lapangan terbang sebab penyokong-penyokong Indonesia merusuh.




"Bola sepak adalah permainan orang budiman, yang dimainkan oleh samseng." Ada benarnya pepatah ini. Samseng bukan bererti kau boleh tumbukterajang pemain lawan atas padang. Samseng bermaksud, kau kena tunjukkan flair, kemachoan, keyakinan, kegagahan, ibarat seorang samseng di atas padang. Same goes to the supporters.








Damn tempoh 24 jam untuk mengherdik Indonesia sudah tamat. Okey ini last one :


Selamanya..
Selamanya..
Sang Garuda..

Lauk Malaysia.....

Selamanya..
Selamanya..

Sang Garuda..
Kita tapau saja....

No comments: