Friday, November 18, 2011

Resepi kemalasan

Kadang-kadang bila aku gatal bosan-bosan, aku suka tengok rancangan masakan dan tengok menu-menu makanan.




Sebab aku sebenarnya respek golongan yang pandai memasak. Kau bayangkan, dari bendalah mentah macam ayam, belangkas, daging, bawang putih, bawang merah, beras etc, golongan ni boleh hasilkan makanan yang sedap.




Cuma kadang-kadang aku bengang bila resepi makanan tu berbunyi :


1. "Secukup rasa". Macam mana aku nak tau rasa tu cukup woi!!

2. "Sehingga berwarna kuning keemasan". Masalahnya, minyak tu dah warna kuning!! Macam mana aku nak bezakan warna menatang tu dengan warna minyak??

3. "Hidangkan panas-panas". Eh gelojoh!! Tunggu la suam-suam baru hidang.

4. "Selamat mencuba". Aku nak masak dan makan lah, bukan nak mencuba.

5. "Udang yang dikupas". Pft, siapa yang rajin kupas udang sebelum masak adalah makhluk paling rajin dalam dunia. Aku kalau makan udang, aku tak kupas, makan terus. Kalau boleh, makan ketam pun aku malas kopek, makan sekali dengan kulit dia terus. Apake leceh nak kupas-kupas.

6. "100 gram". Kalau nak masak kek takpelah nak bergram-gram. Cuba kau bagi ukuran yang mudah, macam 3 pinggan ke, 5 periuk ke, 59 sudu teh ke. Kan senang aku nak agak.

7. "Sekadar gambar hiasan". Oi bangang, kalau dah SEKADAR HIASAN tak payahlah letak!! Kecewa gila tau tak bila kau dah habis masak, lepas tu haraaammmm tak sama dengan gambar tu.




Ha tu yang aku kadang-kadang malas masak. Leceh sebab lepas tu kena basuh pinggan periuk spatula belangan sudip segala. (alasan haram tiada kaitan)

1 comment:

Lady RaRa said...

tah la. dah hang pemalas memang macam tu la kot


aku lak rajin dan pandai masak.


kbai