Sunday, December 23, 2012

Sembilan

Sebenarnya aku dah lama mencari jawapan kepada persoalan yang seingat aku dari aku lapan tahun lagi aku dah tertanya-tanya. Banyak juga kajian serta eksperimen yang aku lakukan. Tidak ketinggalan gunung yang tinggi, onak yang berduri serta lopak air yang hancing aku tempuhi.


Tapi sampai sekarang aku tak jumpa jawapan yang memuaskan hati. Cikgu aku pernah pesan, "Dalam seumur hidup kita, apa-apa persoalan pasti terjawab, tak kira jawapan itu dicari atau dia datang sendiri." Itu pesan cikgu aku. Aku tak tahu nak kategorikan pesanan beliau tu sebagai motivasi atau pun pesanan seorang pemalas. Tapi aku pegang pesanan beliau. Apa jadi kat beliau pun aku dah lama tak hubungi. Harap-harap sihat. Atau tak. Aku bukan peduli sangat akan kemaslahatan beliau.


Persoalan ni aku tak tahu lah aku seorang sahaja yang tertanya-tanya atau pun ramai lagi yang turut tertanya-tanya. Aku takut nak timbulkan persoalan ni, aku takut AC Mizal marah. Aku takut bumbung berbentuk aneh marah. Aku takut masak lemak cili padi marah. Dan aku takut The Blues Gang marah.


Apa nama sebenar Negeri Sembilan?


Sumpah aku keliru. Aku bagi contoh.


Kalau Perak. Orang akan cakap, "Aku dari Perak. Jom pergi negeri Perak."

Kalau Selangor. Orang akan cakap. "Selangor ni asalnya negeri pertanian. Negeri Selangor ini lah dulu yang menjadi periuk nasi Malaysia."


Kalau Negeri Sembilan?? Aku keliru bahagian 'Negeri' tu. Adakah perkataan 'Negeri' tu sendiri termasuk dalam nama Negeri Negeri Sembilan? (tak, aku memang taip 'Negeri' dua kali)


"Saya berasal dari Negeri Sembilan. Negeri Negeri Sembilan ni memang aman damai dan berangin sepoi-sepoi bahasa."


Ke perkataan 'Negeri' tu sebenarnya tak termasuk pun dalam nama Negeri Sembilan tu sendiri?


"Saya berasal dari Sembilan. Sembilan ni adalah sebuah negeri yang maju. Kalau senang-senang, datanglah ke negeri Sembilan."


Aku keliru.


Negeri "Negeri Sembilan" atau sebuah negeri yang diberi nama Sembilan? Itu belum aku mula pasal 'Darul' lagi. Kejadah pergi tukar Perlis Indera Kayangan kepada Perlis Darul Sunnah? Sebab dekat sempadan Perlis boleh kahwin banyak-banyak? Perlis Darul Harumanis lagi sesuai aku rasa.


2 comments:

Hikaru Yui said...

sungguh menimbulkan tanda tanya yg lagi kronik dari tekateki syiling hari tuh..


kahkahkah

PokaPola said...

@ hikaru : kahkkahkah. Dah ada orang jawab dah teka-teki syiling tu.