Monday, December 24, 2012

Bahasa Yinggelish

Sekarang ni aku semakin malas nak tulis pasal isu semasa, sebabnya aku dah jarang tengok dan baca berita kat Malaysia. Maklum lah, pilihanraya dah dekat, balik-balik cerita gaduh, balik-balik cerita air tak cukup, balik-balik cerita hutang negara. Boleh botak juga kepala aku kalau selalu tengok atau baca berita yang pesen macam tu.


Cuma dua tiga hari lepas, ada sorang menteri ni, menteri yang ada tatoo kat muka tu, menteri yang anak dia menyanyi lagu orang putih tu. Beliau cakap lepas ni nak ambil cikgu Bahasa Inggeris dari India. I was like what the...*sambil garu kepala laju-laju*


Menyampah pulak dengan 'i was like what the...' yang aku tulis tu, serupa pondan. Benda yang sebenarnya yang aku nak cakap adalah, kejadah hoi? Apa kaitan Bahasa Inggeris dengan negara India? Aku bukan nak bersifat perkauman ke apa, tapi, setahu aku lah, loghat orang India (dari India, bukan dari Malaysia) bila bercakap Inggeris adalah loghat yang paling sukar difahami dalam dunia.


Serupa kau ambil cikgu dari China, suruh dia ajar Bahasa Arab. Kau agak-agak boleh pergi ke tidak? Mahu jadi gila pelajar-pelajar tu aku rasa.


Kalau betul pun nak ambil cikgu Bahasa Inggeris dari luar, ambil lah yang memang dah lahir-lahir bercakap Inggeris, ambil lah yang bahasa ibundanya memang Bahasa Inggeris. Aku tak faham jugak, tak cukup ke cikgu Bahasa Inggeris keluaran tempatan kat Malaysia ni? Aku dengar hari tu, lepasan graduan yang nak jadi cikgu susah nak dapat kerja. Ini apa benda pulak setan?


Sungguh. Aku tak faham. Kang aku bangkang habis-habis kang Rais Yatim cakap aku ni penyebar fitnah dan menjatuhkan kerajaan di laman sosial pulak. Mungkin ini lah yang dimaksudkan dengan "politikkan segala mak nenek isu."


Sudah lah, malas aku nak marah-marah. Aku nak pergi tarik misai kucing aku kejap.


1 comment:

Wanita Mutalib suka Share Instagram's Pictures said...

kita pun dah lama tak tengok berita. rupanya ada berita gempar macam ni.

yenadey.