Saturday, December 15, 2012

Life of Kai

Satu hari tu aku teringin betul nak pergi angkasa. Jadi aku bawak kereta Kancil aku laju-laju dan aku langgar satu bonggol jalan kat satu taman perumahan ni. Masa aku langgar bonggol tu, aku dilimpahi cahaya, cahaya kamera AES. Tapi aku tak peduli sangat sebab aku nak ke angkasa!


Kereta aku melambung tinggi ke langit. Aku tekan minyak kuat-kuat. Lalu aku pun dalam perjalanan ke angkasa. Dengan tiba-tiba keluar seekor tenuk dari tempat duduk belakang. Bukan main terkejut aku. Sikit lagi aku nak kena serangan jantung, nasib baik aku hensem.


Tenuk tu baik. Dia duduk senyap-senyap kat tempat duduk belakang Kancil aku. Sesekali aku dengar dia ketawa. Mungkin sebab aku pasang Hot FM. Lawak Hot FM ni spesies tenuk je yang boleh ketawa. Badak air dengan anai-anai aku rasa memang takkan ketawa kalau dengar Hot FM.


Masa aku berhenti dekat R&R, aku pergi tandas. Tenuk tu tengah tidur. Tak sampai hati pulak aku nak matikan enjin kereta, jadi aku biar je, dengan pendingin hawa aku buka nombor dua. Masa kat tandas R&R tu aku terserempak dengan ungka, orang utan dan beruang tapioka.


Lepas tu aku teruskan perjalanan. Kali ini dengan tiba-tiba lagi keluar seekor jerung ditemani seekor penguin dari ruang tempat letak barang kat dashboard kereta Kancil aku. Aku dah tak terkejut dah. Aku rilek je.


Jerung tu makan tenuk yang dari tadi dok tidur tu. Penguin tu apa lagi, mengamuk sakan! Bergoyang-goyang Kancil aku. Aku steady je pegang stereng dan terus memecut laju. Yelah, kang kalau sampai lambat kang hotel penuh pulak. Aku bukan taknak tempah awal-awal hotel tapi kredit pulak habis, tak sempat nak tambah nilai.


Penguin tu terajang kepala jerung tadi. Bergolek-golek dia jatuh. Aku tepuk tangan sebab gembira dengan kematian jerung durjana tadi. Penguin tu turut serta bergembira. Sempat jugak aku tepuk-tepuk belakang penguin tu dan berbisik "Good job."


Dengan tiba-tiba sekali lagi, jerung tadi bangun dan menelan penguin yang masih bergembira tu. Aku tergamam. Jerung tu dah kenyang baham penguin tadi, jadi dia buat taktau je kat aku. Entah dari mana, keluar seekor iguana dan mengkarate jerung itu.


Kali ni, aku tak terburu-buru untuk bergembira, manalah tahu kot-kot macam tadi, jadi aku periksa dulu nadi jantung jerung tu. Bila dah pasti yang jerung tu dah mati, aku melompat kegirangan. Iguana tadi tak lompat sangat, tapi aku dapat lihat kepuasan terpampar di wajahnya. Kepuasan membunuh seekor pembunuh yang membunuh.


Perjalanan ke angkasa mengambil masa selama 277 hari. Itu pun sebab aku ada sesat sikit bila sampai ke lapisan langit ke sembilan. Kalau tak 250 hari je aku baca kat internet.


Moral kat sini adalah, kill a man, you're a criminal, kill a man who kills a hundred man, then you're a hero.

No comments: