Saturday, December 15, 2012

Konspirasi hijau Malaysia

Kau nak tahu satu rahsia? Nak tahu rahsia disebalik kenapa orang Malaysia suka tidur semasa hujan? Betul nak tahu? Meh duduk atas peha aku supaya aku boleh ceritakan. Yang bawah 50 kilo sahaja! Yang atas dari 50 kilo duduk atas lantai.


Konspirasi tidur semasa hujan ni adalah agenda rahsia. Konspirasi orang-orang besar.


Sebenarnya orang Malaysia banyak membazirkan elektrik. Antara bahagian rumah yang paling banyak pakai elektrik adalah ruang tamu. Dekat ruang tamu lah kau nak tengok tv, pasang kipas kuat-kuat, pasang ekon laju-laju dan main komputer. Televisen, antara penyumbang terbesar pembaziran elektrik. Dalam sehari, orang Malaysia menghabiskan kira-kura enam jam menonton televisen. Enam jam penggunaan elektrik untuk menonton drama, iklan syampoo, dan cerita pasal binatang.


Orang-orang besar risau dengan trend pembaziran elektrik ni. Jadi satu hari tu, timbul satu idea yang bernas. Idea di mana mengaitkan keadaan cuaca di Malaysia dengan teknologi. Idea di mana pembaziran elektrik dapat dikurangkan dengan banyak. Idea di mana negara kita dapat mengelakkan masalah elektrik tidak cukup.


Astro.


Astro adalah satu idea yang bernas. Cuba kau fikir. Dalam keadaan yang serba moden sekarang, logik atau tidak bila hujan sikit-sikit pun, Astro dah tak dapat siaran. Logik atau tidak? Berani aku cakap, langsung tak logik. Jamban flush sendiri kau boleh cipta, kereta terbang kau boleh cipta, rokok elektronik kau boleh cipta, robot basuh pinggan kau boleh cipta, tapi Astro yang berfungsi semasa hujan kau tak boleh cipta? Tak logik!


Dalam sebulan, berapa kali Malaysia akan hujan? Malaysia adalah negara yang dekat dengan garisan Khatulistiwa, jadi purata hujan dalam sebulan adalah sangat tinggi. Orang-orang besar sedar akan hakikat ini dan mengambil kesempatan ke atas keadaan cuaca Malaysia dengan penciptaan Astro.


Sebab itu lah, orang Malaysia akan secara automatik masuk ke bilik tidur bila hari hujan. Sebab tak dapat tengok televisen. Elektrik dapat dikurangkan. Beban negara dapat dikurangkan. Bernas tak bernas?


"Kau nak tahu peramal cuaca paling berkesan dalam Malaysia? Astro. Bila Astro kau dah mula sekat-sekat, maknanya hari nak hujan." - anonymous.


Itulah konspirasi Malaysia yang paling besar. Nanti aku bongkar pasal konspirasi Malaysia kedua terbesar iaitu konspirasi Maxis telan kredit pulak.