Thursday, February 9, 2012

Tersedak disebut nama

Orang tua-tua cakap, kalau kau sebut nama sipulan, sipulan akan tersedak. Aku rasa pelik pulak perkataan 'tersedak' ni, dah macam makanan ayam. Di mana kebenarannya? Manalah aku tahu, aku bukannya orang tua.




Kalau macam tu kan, senang lah cikgu-cikgu nak ambil kedatangan pelajar-pelajar. Tak payah suruh tandatangan kertas, cikgu tu hanya perlu duduk kat meja beliau dan sebut nama pelajar secara bermonolog. Kalau ada bunyi orang tersedak, maknanya hadirlah pelajar tersebut.




Kroih. Kroih. Aku yakin itu bukan bunyi babi secara semulajadi. Itu adalah bunyi beliau tersedak. Sebab dalam sehari, aku rasa ada lah dalam 8392910 juta kali orang sebut nama beliau. "Babi sungguh.", "Babilah kau!", "Babi punya kancil.", "Gila babi punya sedap." serta "Babilah ke atas kamu." Kau bayangkan. Berapa kali beliau tersedak dalam sehari? Kroihkroihkroih.




Rosmat Lamsor lagilah, aku rasa beliau selalu tersedak sebab selalu sangat jadi buah mulut orang. Kau tengoklah wajah beliau dalam kaca TV, macam wajah orang tengah menahan dari ketersedakan. Muncung je memanjang. Beliau tak boleh tersedak depan TV, kang helmet gergasi tertanggal.




Orang paling kacak dalam dunia.




*tersedak* Sheesh, janganlah sebut nama panggilan aku korang ni pun.

No comments: