Friday, February 3, 2012

Kontrak Safee 2 juta

Safee sambung kontrak selama 2 tahun. Kontrak tersebut bernilai 2 juta. Beliau bermain di Liga Indonesia. Liga yang dikatakan akan dimansuhkan oleh FIFA.




Kau bayangkan kontrak bernilai 2 juta. Sebulan beliau dapat dekat 100 ribu. Bukan dalam Rupiah ye, dalam Ringgit Malaysia. Habis tu, timbul pulak isu, Wang vs Patriotisme.




Hek eleh. Dah itu rezeki beliau. Biarlah beliau yang pilih. Yang kau sibuk-sibuk apahal? Kalau ye pun Liga Indonesia tu bakal diharamkan, pandai-pandailah beliau cari penyelesaian esok-esok. Sampaikan ada yang kata, "2 juta? Alah, orang Indonesia tu ada muslihat sebenarnya, sebab kalau liga tu dimansuhkan, Safee tak boleh wakili Malaysia lepas ni."




Kejadahhoi? Sampai begitu sekali kau fikir ye? Intelek sungguh. Itulah aku cakap dulu, orang kita ni dua je, kalau tak dengki, paranoid. Dah memang Safee tu hebat, logiklah kontrak dan gaji beliau mahal. Kalau nak harapkan gaji pemain bolasepak kat Malaysia, paling tinggi aku dengar ialah 20 ribu sebulan.




Tak timbul sebenarnya isu Wang vs Patriotisme. Sebab beliau pemain bolasepak yang hebat, tak boleh dinafikan. Kalau beliau balik main dekat Malaysia, gaji pun lagi sikit. Dengan isu judi lah, gaji tertunggaklah, rasuah lah. Ada baiknya beliau main kat sana.




Sebelum ni tak naik pun isu ni. Sebab takdak perkataan 'juta' dalam kontrak beliau. Dah bila orang tahu gaji beliau haram punya banyak, terus lah semua orang nak pura-pura ambil berat konon-kononnya beliau kena bersikap patriotik dan balik ke Malaysia untuk mewakili kelab di Malaysia. Pft.




Aku bila dengar berita ni, aku bangga. Bangga dengan Safee. Bangga sebab ada kelab yang menghargai bakat beliau sebagai pemain bola sepak. Kalau kau tengok, nilai 2 juta tu sebenarnya sikit kalau nak banding dengan pemain-pemain luar. Yelah, mungkin sebab bolasepak di Asia ni masih ketinggalan. Tapi kalau pemain bolasepak ni main bagus, kasi lah gaji lumayan. Sebab kalau kau kasi gaji lumayan, percayalah, bahawa gejala rasuah akan lenyap terus.




Kau kenal Titus James? Beliau main bolasepak kat satu kelab tak ternama kat France. Takdak pulak kau dengar kan isu Wang vs Patriotisme? Yelah sebab gaji beliau pun tak banyak aku rasa.




Takpa Safee, usah pedulikan mulut-mulut yang dengki dengan gaji besargajah kau tu. Kau duduk kat Indonesia pun dah kira patriotik sebab kau jadi duta kecil untuk Malaysia.




1 comment:

aku said...

apa cerita Titus James tu ek skg?