Wednesday, February 10, 2010

Loghat itu indah

Encik KL           :    Eh, roti ni roti semalam, buang je la eh
Encik Kedah    :    Ala, taghuh la (sapu lantai kat bilik sebelah)
Encik KL           :    Ha? (tak paham)
Encik Kedah    :    Taghuh!!
Encik KL           :    Taghuh tu apa Kai ? Buang la kan?
Aku                     :    (Hangguk kepala)
Encik KL           :    (Buang roti berkenaan)
Encik Kedah    :    Babi la, aku kata taghuh, awat hang buang??!! Boleh makan lagi tu!! (marah)
Encik KL           :    (konfius buat kesekelian kalinya)
Aku                     :    (muka innocent)





Best tengok orang Kay El (aku sangat menyampah kalau orang spel Kolumpo camni) sembang dengan orang Kedah. Aku hanya di pihak ketiga, tanpa mengeluarkan sepatah kata pun boleh cetuskan konflik.






ps: Kalau hampa tak paham apa itu 'taghuh', sila google pakai www.google.loghat-utagha.utagha-semenanjung-malaysia (panjang gila babi edres)

No comments: