Sunday, August 4, 2013

Kisah Percutian Solo #2

Esok paginya, aku bangun, siap-siap mandi dan kemas barang. Barang aku tak banyak, yelah, datang pun seorang, tinggal pun semalam je. Lagipun aku bukannya lelaki metroseksual, tak perlu banyak barang. Cumanya, aku terlupa bawa berus dan ubat gigi. Celaka sungguh. Dahlah masa tu aku belum bergelar perokok, mulut bau longkang.


Aku terus turun ke kaunter, check out, dan telefon teksi. Dalam tengahari tu, aku dah sampai ke pantai Chambre d'Amour yang semalam aku dah datang pun. Kali ini, aku bawa sebuah novel yang aku tak ingat tajuk.


Aku cari port yang sedap untuk berbaring atas pantai, aku baring. Beg aku jadikan bantal tempat lapik kepala. Sambil membaca novel, aku rasa best betul. Angin pantai, bunyi ombak, pasir pantai yang halus. Kadang-kadang ada juga budak-budak kecil serta remaja yang berlari-lari atas pantai. Nampak memang macam ceria, padahal menjengkelkan.


Lama juga aku lepak-lepak situ sambil baca novel. Aku berubah dari seorang artis Hollywood yang cool kepada seorang yang betul-betul aku nak jadi, seorang yang tenang serta bencikan kanak-kanak yang buat bising. Bila haus datang, aku pergi beli sebotol Coca-Cola, dan sambung baca novel.


Sebenarnya aku tak pandai berenang. Jadi tujuan datang ke pantai hanyalah bersifat duduk-duduk dan observe kelakuan orang ataupun anjing-anjing disitu. Banyak sebenarnya benda boleh belajar dari memerhatikan kelakuan orang atau anjing sekeliling. Sebagai contoh, anjing, aku yakin anjing memang sukakan pantai. Sambil lidah terjelir, ia memandang jauh ke laut. Memikirkan masa depan mungkin.


Bila dah dekat petang sikit, aku melangkah ke kedai kebab semalam. Masa nak order kebab tu, aku rasa janggal betul, yelah, hari ni tak gosok gigi. Lahanat punya bau mulut. Makan kebab pun rasa kelat pahit-pahit sikit. Nasib baik ada Coca-Cola, boleh counter balik rasa kelat pahit-pahit tadi.


Habis makan, aku ambil teksi dan menuju ke stesen keretapi. Meninggalkan "Bilik Asmara/Cinta" di belakang.




"Best tak Kai kau pergi pantai sorang-sorang hari tu?"


"Hmm...bolehlah." kalau aku cerita pasal ketenangan pantai pun bukannya kau faham.

No comments: