Monday, August 5, 2013

Ince Vincent Bell dalam kenangan

"You are what you eat." -Ince Vincent Bell.


Beretika bukan bila aku mulakan entry ini dengan pepatah yang agak popular itu? Ince Vincent Bell, jika kau tak tahu, adalah seorang ahli falsafah yang muda di awal kehidupannya dan tua di akhir kehidupannya, sementara di tengah-tengah kehidupannya, beliau merupakan seorang yang tidak begitu tua dan tidak begitu muda. Beliau juga tidak suka makan sayur mahupun ikan-ikan yang hidup di dalam air tawar.


Bukan itu sahaja, malah Ince Vincent Bell adalah seorang lelaki. Seorang lelaki yang lahir dari rahim seorang perempuan yang berkahwin dengan lelaki lain yang dikenali sebagai bapa Ince Vincent Bell. Datuk beliau pula merupakan seorang lelaki yang mengahwini seorang perempuan, dan mereka berdua dikurniakan seorang anak, yaitu bapa Ince Vincent Bell. Cerita bapa Ince Vincent Bell juga hampir serupa dengan Ince Vincent Bell, muda di awal kehidupannya, tua di akhir kehidupannya, sementara di tengah-tengah kehidupannya tidak begitu tua dan tidak begitu muda.


Selingan : Jam lima pagi, kawasan rumah rumah aku blackout, dan jiran atas rumah sedang menumbuk cili agaknya. Bahalol punya jiran.


Disambung kembali cerita Ince Vincent Bell. Emak kepada Ince Vincent Bell mempunya seorang suami, iaitu bapa Ince Vincent Bell. Pada firasat Ince Vincent Bell, emaknya mempunyai seorang bapa yang juga menjadi datuk kepada Ince Vincent Bell. Walhal, bapa Ince Vincent Bell sendiri bukanlah datuk kepada emak beliau. Nenek beliau berbangsa Eropah Tenggara.


Minat terhadap kereta membuatkan Ince Vincent Bell menjadi tidak hentu-hala. Sering beliau mengunjungi mana-mana kedai kereta yang menjual kereta terpakai mahupun kereta yang belum dipakai, semata-mata mahu mengagumi kebijaksaan jurutera-jurutera kereta serta kebagusan stereng. Boleh dikatakan, Ince Vincent Bell seorang lelaki yang berdatukkan bapa kepada bapa Ince Vincent Bell serta emak Ince Vincent Bell. Ini tidak dapat disangkal lagi.


Sehinggalah pada suatu hari, Ince Vincent Bell menjadi pemurah. Kesemua harta benda beliau disedekahkan kepada fakir miskin serta ibu-ibu tunggal sekitar Bangkok. Genap sepuluh tahun, Ince Vincent Bell pun meninggalkan kita.


Sehingga ke hari ini, nama beliau diingati di seluruh dunia.

No comments: