Monday, August 5, 2013

Ini cerita aku pergi bazar raya tadi (18sx)

Berhubung perkara di atas, aku pergi tadi sebab aku jadi drebar. Sampai ke hari ini aku masih berpegang prinsip dan etika tidak membeli apa-apa sempena raya. Sebab tu aku jadi drebar sahaja. Raya pakai baju tiga empat tahun lepas, siapa nak halang?! Jakim? Jais? Jalil Hamid?


Seronok juga sebenarnya pergi bazar raya dan tengok-tengok orang.


Semasa turun dari kereta tadi, aku kaget. Aku terserempak dengan sepasang pipi punggung yang bukan main besar, disaluti satu jenis seluar kaler oren yang bukan main nipis. Kenipisan seluar oren itu aku rumuskan daripada kejelasan garisan-garisan di bawah sepasang pipi punggung terbabit. Bukan itu sahaja, malas pasangan pipi punggung itu turut kelihatan seperti terbenjol keluar, seolah-olah ianya bengkak dan kena ketumbuhan.


Perkara pelik tidak terhenti di situ. Sampai saja aku ke bazar raya, aku terjumpa lagi dengan makhluk aneh. Pernahkah kau bertemu dengan mekap-mekap penuh kaler-kaler yang melekat di atas muka yang bukan main lebar? Aku pernah. Itu lah makhluk aneh yang aku maksudkan tadi. Bukankah aneh bagi mekap-mekap penuh kaler-kaler pergi ke bazar raya? Bagi aku, itu benda teraneh pernah aku lihat selain sepasang pipi punggung tadi. Sampaikan, ada seorang pakcik tua berbisik kepada bininya tadi, "Tu, seghupa kat Lorong Haji Taib". Aku tak pernah jejak kaki ke lorong itu. Lorong jual mekap-mekap penuh kaler-kaler la tu, aku membuat andaian yang baik-baik.


Aku berharap selepas ini aku tidak disumpah oleh mana-mana punggung atau mekap yang siapa makan cili padan muka hang rasa la pedas.


*hisap rokok*


No comments: