Saturday, August 3, 2013

Ini cerita aku kerat rambut tadi

Tadi aku pergi kerat rambut. Ada orang panggil potong rambut, ataupun gunting rambut, tak lupa juga buat rambut, tapi aku prefer kerat rambut. Kerat sebab ianya berbunyi kasar, seolah-olah bunyi bila mata gunting bertemu rambut, krat krat.


Sebagai lelaki tampan yang rock, aku tak suka kedai mamak dan aku tak suka salon mahal. Aku lebih rela kepalaku dicabul oleh untie cina yang mahir dan cekap.


Masa aku sampai kedai untie tu tadi, orang penuh. Aku tunggu luar. Lepas tu dalam 15 minit tunggu, ada untie cina sorang dari kedai, dengan rambut berbau salon.


"Saya mau tumpang laya sekali. Kita lamai-lamai cina melayu india kita satu malaysia maa.."


Aku senyum angguk-angguk. Untie tu pun blah sambil kayuh basikal. Lepas setengah jam tunggu, baru aku boleh masuk. Dalam tu ada sorang lagi kastemer dok buat rambut, untie cina juga.


"Laya bila haa? Hali apa?"


Aku jawab Khamis ke Rabu entah, sebab aku pun bukannya ada teropong nak teropong anak bulan. Sepanjang aku dalam tu, untie tu cuba bersembang dengan aku, tanya aku pasal rambut aku yang kerinting sikit-sikit. Aku cakap tak banyak sangat sebab aku mana reti sembang dengan orang tua.


Sekarang ni persiapan raya aku dah cukup, rambut raya baru dengan iman di dada.

No comments: