Monday, August 12, 2013

Laporan Sukan

Laporan pertama yang aku nak laporkan adalah berkaitan dengan pertembungan dua pasukan gergasi bola sepak, pertembungan di antara Barcelona dan Malaysia. Perlawanan yang berlangsung itu hari sangatlah seimbang, dengan kedua-dua pasukan mempamerkan aksi permainan yang bermutu, corak permainan yang sedap, perancangan taktikal yang baik serta kesungguhan yang kuat. Malangnya, kalah menang itu adat permainan, serta sudah menjadi adat Malaysia untuk sengaja kasi can pasukan lawan menang. Adat orang Timur, kena mengalah, tambah-tambah lagi kita kan tuan rumah itu hari.


Laporan kedua berkaitan dengan pertembungan dua negara yang begitu hebat, China dan Malaysia. Sudah diketahui bahawa kedua-dua negara ini mengandungi bakat-bakat besar di dalam permainan badminton. Dari awal kejohanan lagi Lin Dan dan Chong Wei sudah diramal bertembung di pusingan akhir. Selain itu, pemenangnya juga sudah lama diramal. Jika dilihat dari konteks adat Timur, China tidak mengamalkan adat 'tuan rumah kena mengalah', ini tidak patut. Chong Wei terpaksa menarik diri serta diusung keluar dari gelanggang akibat kecederaan yang menimpa beliau. Bukan apa, sebagai orang yang bertandang ke gelanggang tuan rumah, jangan lepak lama-lama di tempat tuan rumah, tak molek. Takkan kau pergi beraya rumah orang kau lepak lama-lama pula? Balik awal. Itu juga adat Timur.


Laporan terakhir adalah laporan mengenai perlawanan di antara sebuah kelab kecil iaitu Machester United menentang Wigan Athletic. Laporan ini aku malas tulis sebab tak ada orang ambil port pun akan perlawanan ini.


Laporan sukan ini ditulis dan disunting oleh bukan Maria Matijoh.

No comments: