Thursday, August 15, 2013

Suami Tumbuk Isteri aku tumbok kau bha!

Semenjak aku melibatkan diri dalam senario laman sosial, banyak benda itu ini yang aku perhati. Antara yang terbaru adalah video suami pukul isteri dalam lif. Aku tak tengok video tu sebab aku pesen yang malas nak ambil tahu pasal hal rumahtangga orang.


Tapi, biarpun aku tak tengok, ini tak bermaksud bahawa aku tak boleh komen sikit-sikit berkenaan hal hangat itu.


Komen yang bakal aku lemparkan adalah bersifat subjektif dan bukannya objektif. Kepada yang suka-suka sebarkan video tersebut, ketahuilah bahawa kau langsung tak membantu dalam menyelesaikan permasalahan rumahtangga mereka. Niat memang murni, konon nak sedarkan masyarakat bahawa penderaan domestik itu salah. Masyarakat rata-rata dah tahu.


Apa kata, untuk kali ini, kau cari siapa pasangan dalam video tersebut, cari sampai dapat, bawa ahli ugama ke polis ke bomba ke najib ke bawa pergi jumpa pasangan tersebut dan kasi lah nasihat bersama-sama. Alang-alang dah nak menyibuk hal rumahtangga orang, baik kau sumbangkan sesuatu yang berguna. Bak kata pepatah, jangan jadi anjing yang menyalak bukit.


Lagi satu, ingatkah kau kepada peristiwa tahun lepas (atau dua tahun lepas), di mana seorang pemuda yang meninggalkan ibu tuanya di sebuah hotel cina di Utara Malaysia? Masa tu, peh, ramai gila babi yang mengecam, mengutuk, mengeji, malah siap tempah neraka kepada pemuda tesebut. Derhaka kepada ibu kata mereka. Laaaaaast sekali, cerita sebenarnya? Semua yang mengutuk tadi terpaksa menjilah ludah sendiri balik.


Tanpa berucap dengan lebih panjang (atau without further a due kot orang putih panggil), kita rilek dulu. Kita kasi peluang mana-mana pemberita buat liputan dulu, kasi cerita penuh keluar dulu. Cerita penuh dari dua-dua pihak. Sabar lah kejap, kang nak kena jilat ludah sendiri kang jijik pula.

No comments: