Wednesday, December 12, 2012

Malaysia-Thailand (pra-perlawanan)

Esok malam Malaysia lawan Thailand. Jadi sebagai tok dukun tak bertauliah, aku nak cuba ramal sikit apa yang bakal terjadi. Tapi sebelum jadi tol dukun tak bertauliah, aku nak jadi pengulas tak bertauliah kejap.


Rata-rata rakyat Malaysia kecewa bila perlawanan pertama hari tu Malaysia seri satu sama. Tapi sebagai pengurus pasukan yang menduduki tempat pertama dalam carta Hall of Fame dalam Football Manager, aku tak kecewa sangat.


Kemenangan 1-0 di tempat sendiri adalah posisi yang membahayakan. Bayangkan kalau Malaysia menang 1-0 hari tu. Kau rasa Malaysia akan main macam mana dekat Bangkok esok? Sah-sah bertahan. Kalau pertahanan kebal tak apa jugak, tapi sikit-sikit bolos, sikit-sikit bolos, memang hancur la jawabnya.


Seri 1-1 di tempat sendiri pulak boleh menukar pemikiran "perlu bertahan di tempat lawan" kepada "perlu menyerang di tempat lawan". Dalam apa-apa jenis benda pun, "serangan adalah pertahanan yang paling baik". Jadi, aku hampir pasti Malaysia akan cuba bermain dengan taktik serang esok malam. Dan bukannya bertahan macam taik.


Ramalan aku, esok malam bakal seri satu sama lagi. Lantas mengheret perlawanan ke masa tambahan dan Malaysia menang melalui sepakan penalti sebabnya pemain Thailand akan tertekan dengan tekanan dari puluhan ribu penyokong di tempat sendiri.


Harapan aku adalah Safee bakal menunggang, bukannya menonggeng esok malam.

2 comments:

Anonymous said...

1. ok, satu penaakulan yang baik.

2. safee memang dah menunggang, skuter sym.

3. mari kita tanya pendapat bookie pulak...

iAmCekbolat said...

dannn reff telah dirasuah dgn awek thailand . haha .